Sökning: "socialt fenomen mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden socialt fenomen mobbning.

  1. 1. Mobbning på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om hur mobbning på arbetsplatsen kan ta sig uttryck och hur den utsatte individen upplevt detta

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Bäcklund; Caroline Mirzakhanian Tonojan; [2022]
    Nyckelord :Bullying; workplace; victimization; health issues; work environment; group behavior;

    Sammanfattning : Bullying and abusive discrimination in the workplace is a social global phenomenon that can lead to several consequences for those who are exposed. The purpose of this study is to investigate and increase our understanding of bullying in the workplace. LÄS MER

  2. 2. Året av det påtvingade distansarbetet och digitala AW:s : - Hur den psykosociala arbetsmiljön påverkas ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Nellie Thorén; Sandra Törnskog; [2021]
    Nyckelord :Covid-19 psykosocial arbetsmiljö; distansarbete; stress; mobbning; balans;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse för hur den psykosociala arbetsmiljön påverkas av påtvingat distansarbete, sett ur medarbetarens perspektiv. År 2020 drog Covid-19 in över världen som en löpeld, en pandemi som drastiskt förändrade livet för mänskligheten. LÄS MER

  3. 3. "Det borde vara ocoolt att vara elak" : En grundad teori om gymnasieelevers perspektiv på pro-aggressiva deltagarroller

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Emma Emanuelsson; Elina Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; deltagarroller; moraliskt disengagemang; social status; social dominans; grundad teori; kvalitativ analys; fokusgrupp; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Mobbning är ett socialt fenomen där det ofta finns flera olika deltagarroller närvarande. Deltagarrollerna är offer, mobbare, assistenter, understödjare, passiva åskådare och försvarare. De flesta barn och ungdomar tycker att mobbning är fel men ändå ökar mobbningen i svenska skolor. LÄS MER

  4. 4. Det är inte värt det : En grundad teori om gymnasieelevers förklaringar till varför elever ingriper eller förblir passiva i en mobbningssituation.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mollie Holmström; Nina Enocksson; [2021]
    Nyckelord :Bullying; grounded theory; passive bystander; defender; upper secondary school students; Mobbning; grundad teori; passiv åskådare; försvarare; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Mobbning sker ofta i närvaro av fler personer än förövaren och offret. Det är ett socialt fenomen där även deltagarroller såsom den passiva åskådaren och försvararen bevittnar mobbningen, varav den passiva åskådaren håller sig undan och försvararen väljer att ingripa för att hjälpa offret. LÄS MER

  5. 5. Cyberbullying : En Kvalitativ studie om upplevelsen av nätmobbning bland barn och unga i de nordiska länderna

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sara Abou Niaj; [2021]
    Nyckelord :Cyberbullying; efforts; Nordic countries; young people; Nordiska länder; nätmobbning; ungdomar; åtgärder;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nätmobbning har länge varit ett omfattande problem bland barn och ungdomar, särskilt i skolverksamheten. I och med den snabba utvecklingen av internet har mobbning börjat uttryckas i en ny domän, nämligen internet. Detta fenomen kallas för cybermobbning. LÄS MER