Sökning: "socialt fenomen skola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden socialt fenomen skola.

  1. 1. ”Barn och unga i riskzon behöver någon som inte är bunden till ens myndighet hela tiden” : En kvalitativ fallstudie av SSPF-samverkan i Uppsala kommun kring barn och unga i riskzon för kriminalitet, missbruk eller annat socialt nedbrytande beteende.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Asef Khan; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; SSPF; children and young people at risk; interorganizational cooperation; Samverkan; SSPF; barn och unga i riskzon; myndighetssamverkan;

    Sammanfattning : När det gäller barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa spelar samverkan en central roll i att kunna förebygga att den unge inte hamnar i olika kriminella banor. Det innebär att i syfte att kunna fånga upp samt förebygga att unga hamnar i olika kriminella banor förutsätts en stark och fungerande samverkan mellan myndigheter som kan möjliggöra för en helhetssyn av problemet. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katalina Gravert; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentierad undervisning; Inkludering; Interaktion; Kommunikation; Ledarskap; Relationer; Socialt samspel; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Gravert, Katalina (2020). Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Att vara självbestämmande när man är beroende av andra.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Nathalie Karlsson; Erika Danielsson; [2020]
    Nyckelord :Intellektuella funktionsnedsättningar; självbestämmande; bidragande faktorer och hindrande faktorer.;

    Sammanfattning : Att få uttrycka och utöva självbestämmande kan ses som centralt i många länder, speciellt i de länder där individualismen är stark, som i Sverige där rätten till självbestämmande är lagstadgad och gäller för alla människor. Frågan är om det verkligen ser ut så i verkligheten, speciellt om man har en intellektuell funktionsnedsättning och kan vara beroende av stöd och hjälp av andra människor. LÄS MER

  4. 4. Det finns ingen mobbning, eller? : En studie om fritidslärares uppfattningar av elevernas livsvärld i skola och fritidshem med fokus på mobbning och social miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Anderson; Jesper Ramström; [2019]
    Nyckelord :Elevers livsvärldar; Elevers svårigheter; Fritidslärares uppfattningar; Mobbning; Social miljö; Socialt samspel och Sociala medier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att mobbning och kränkande behandling påverkar den sociala miljön. Orsaker till mobbning kan finnas i miljön och beskrivs utifrån olika förklaringsmodeller (teorier). Biologisk förklaring kan kortfattat beskrivas som att man blir en hackkyckling i en hönsgård. LÄS MER

  5. 5. Den nya skolkorridoren : En kvalitativ studie om preventivt arbete mot nätmobbning i skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Axel Jensen; Alexander Lonnakko; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; Nätmobbning; Preventivt arbete; Skola;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar utforska hur professionella som jobbar på svenska högstadieskolor definierar nätmobbning som fenomen och hur de jobbar preventivt emot det. På detta sätt kan potentiella utvecklingsområden upptäckas och utvärderas, där målet är att utveckla de metoder skolpersonalen jobbar med. LÄS MER