Sökning: "socialt lärande teori"

Visar resultat 1 - 5 av 179 uppsatser innehållade orden socialt lärande teori.

  1. 1. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Karlsson-Fridh; Nittmark Maria; [2024]
    Nyckelord :Autism; flickor; elever; skola; stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Boksamtal används i skolan för att gynna elevernas språkutveckling : En studie om boksamtal i förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Svensson; Sarah Ursby; [2024]
    Nyckelord :Booktalk; reading aloud; language development; preschool class and grade 1; Boksamtal; högläsning; språkutveckling; förskoleklass och årskurs ett;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka lärares användning av boksamtal i förskoleklass och årskurs 1, samt om boksamtal kan bidra till språkutveckling. Tidigare forskning visar många fördelar med att främja elevers språkutveckling i de tidiga åldrarna. LÄS MER

  3. 3. En friare plats : Pedagogiskt drama i Språkintroduktionen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sara Bartfai; [2023]
    Nyckelord :pedagogiskt drama; andraspråksundervisning; svenska som andraspråk; rumslig teori;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks pedagogiskt drama som del av Språkintroduktionsprogrammet ur ett elevperspektiv. Målet med undersökningen är att bidra till mer empirisk kunskap om användandet av drama i andraspråksundervisning. Studien har en etnografisk ansats och bygger på deltagande observationer samt intervjuer med elever. LÄS MER

  4. 4. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; lärmiljö; läsförståelse; tidiga insatser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Undervisning för de yngsta barnen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av undervisning

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Andersson; Sofia Finnström; [2023]
    Nyckelord :De yngsta barnen; förskollärare; konstruktioner; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att utifrån förskollärares beskrivningar synliggöra olika konstruktioner av undervisning för de yngsta barnen. Studien grundar sig i socialkonstruktionismen som redogör för att våra erfarenheter och uppfattningar om omvärlden är socialt konstruerade. LÄS MER