Sökning: "socialt och emotionellt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden socialt och emotionellt lärande.

  1. 1. Föräldrars upplevelse av att ha ett barn som självskadar : en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Josefine Hjelm; Johan Lansenheim; [2023]
    Nyckelord :Självskadebeteende; förälder; barn; upplevelse; omvårdnad; stigmatisering; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: Självskadebeteende kan anses vara ett globalt, växande problem bland tonåringar och unga vuxna. Individerna beskriver självskadebeteende som ett sätt att fly sina negativa känslor, straffa sig själv eller bara för att känna någonting. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors upplevelse av sin sexuella hälsa under klimakteriet : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Shanga Hamasaeed; Hassan Hussen; [2021]
    Nyckelord :klimakteriet; upplevelse; sexualitet; sexuell dysfunktion; kvinnlighet; skyldighet; sexuell hälsa; kvalitativ innehållsanalys; transition; transkulturell omvårdnad; kulturella aspekter; lidande;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Sexuell hälsa är ett tillstånd av fysiskt, psykiskt, socialt och emotionellt välbefinnande i förhållande till sexualitet. Det handlar inte bara om frånvaro av sjukdom, sexuell dysfunktion eller svaghet, det krävs ett respektfullt och positivt synsätt till sexualitet och relationer. LÄS MER

  3. 3. Känslor, ord och gestaltningar. Värdet av den socioemotionella utvecklingen : En tematisk innehållsanalys om hur socioemotionellt lärande kan främjas av en skönlitterär bok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Stål; Sara Hansson; [2021]
    Nyckelord :SEL; socioemotionellt lärande; socialt och emotionellt lärande; känslor; skönlitteratur; känslokunskap;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en innehållsanalys där syftet är att undersöka hur skönlitteratur kan främja kunskapen om explicita känslor, hur de gestaltas och bemöts av andra karaktärer i boken Musse och Helium Mysteriet med hålet i väggen (2018). Känslokunskap är en del av det socioemotionella lärandet som denna studie utgår ifrån, vilket även kan ses i läroplanens värdegrundsarbete och kan kopplas ihop med kursplanen i svenska. LÄS MER

  4. 4. Att vara enhetschef och förälder - en balansgång : En kvalitativ intervjustudie om manliga och kvinnliga enhetschefers upplevelser av arbete-familj konflikten

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Svensson; Lisen Karlström; [2020]
    Nyckelord :work-family conflict; work-life balance; gränslöst arbete; chefsroll; flexibel arbetstid; spillovers;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka enhetschefers upplevelser av arbete-familj konflikten i en mellanstor kommun i Sverige, med fokus på eventuella könsrelaterade skillnader. Datamaterial samlades in via semistrukturerade intervjuer med 9 enhetschefer i en mellanstor kommun i Sverige. LÄS MER

  5. 5. “Kul att spela fotboll med fröknarna men de är inte så duktiga” : En studie om förskollärares delaktighet i barns lek ur ett förskollärarperspektiv respektive barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Aleksandra Nedeva; Anife Ustrali; [2020]
    Nyckelord :lek; förskollärares delaktighet; barns perspektiv; barnperspektiv; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskollärarna ska vara engagerade, närvarande och medforskande så att de kan främja barns utveckling och lärande. I förskolan anses lek som ett läroverktyg för att kunna stödja barnen i sin framtida utveckling. LÄS MER