Sökning: "socialt utsatta skolor"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden socialt utsatta skolor.
1. Bortanför policybesluten: Att vända utvecklingen i utsatta områden : En jämförande kvalitativ semistrukturerad forskningsintervju i kombination med kvantitativ metod
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Bakgrunden till arbetet grundar sig i den kriminella utbredning som sker i Sverige kopplat till utsatta områden. Det är tydligt huruvida utsatta områden har fångat flertal aktörers intresse såsom politiker, media och polis, men trots detta inte kommit underfund med lösningen på problematiken i fråga. LÄS MER
2. Social infrastruktur och upplevd trygghet i utsatta områden - En fallstudie över Skäggetorp, Linköping
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : I Sverige finns det idag 61 områden som anses vara utsatta eller särskilt utsatta på den nivån att polisen har svårigheter att genomföra sitt arbete. Stadsdelen Skäggetorp i Linköping är ett av dessa områden. LÄS MER
3. Språkutveckling i skolor i socioeknomisk utsatta områden : Language Development in Schools in Socio-Economically ExposedAreas
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Skolor i socioekonomiskt utsatta områden stöter på mång svårigheter gällande elevernas lärande och kunskapsutveckling. Det har länge lagt märke till att elevernas språkförmåga brister till skillnad från andra skolor som inte befinner sig i utsatta områden. LÄS MER
4. Folkbibliotek; En möjlig arena för folkhälsoarbete? : Bibliotekspersonalens perspektiv, erfarenheter och uppfattningar
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Folkbibliotek skiljer sig från andra arenor som skolor och arbetsplatser eftersom de har en mer vidsträckt geografisk och demografisk räckvidd. Att folkbiblioteken riktar sig till många olika målgrupper innebär en potential att nå ut med folkhälsoinsatser. LÄS MER
5. Faktorer som är avgörande för blivande lärare : En kvalitativ studie av hur lärarstudenter resonerar kring val av framtida arbetsplats
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick och förstå hur blivande lärare tänker och resonerar kring framtida val av arbetsplats i förhållande till deras uppfattningar om skolor i olika områden, faktorer som är avgörande, och hur stor inverkan skolans resurser har för dem. I studien har vi valt att använda ett kvalitativt angreppssätt. LÄS MER