Sökning: "socialtjänst barn systemteori"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden socialtjänst barn systemteori.

  1. 1. "Det är inte bara att säga att nu ska du gå till skolan" : Problematisk skolfrånvaro ur ett yrkesprofessionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Elin Andersen; Lovisa Berglind; Isabelle Wiback Semmelhack; [2023]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; neuropsychiatric disability NPD ; room of action; cooperation; ecological systems theory.; Problematisk skolfrånvaro; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; handlingsutrymme; samverkan; ekologisk systemteori.;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett aktuellt socialt problem som ökar i omfattning. Detta examensarbete syftar därför till att undersöka skolans, socialtjänstens samt barn- och ungdomspsykiatrins arbete med att främja skolnärvaro samt återintegrera grundskoleelever i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. “Faktiskt, jag blev inspirerad av Zlatan.” : En kvalitativ studie om afghanska ensamkommande barns etablering i Sverige, de bidragande faktorerna, ungdomarnas upplevelser och drivkrafter

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Murtaza Nazari; Kasim Husseini; [2023]
    Nyckelord :Unoccompanied children; Social work; Establishment; Socialservices; Youth; Unoccompanied children’s experiences; Asylum seeker; Support and efforts and stay permit; Ensamkommande barn; Socialt arbete; Etablering; Socialtjänst; Ungdomar; Ensamkommande barns upplevelser; Asylsökande barn; Stöd och insatser och uppehållstillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på de bidragande faktorerna för etableringen av afghanska ensamkommande barn i det svenska samhället och därmed bidra till kunskapsutveckling om målgruppens behov hos yrkespersoner som kommer i kontakt med dessa barn. En kvalitativ metod har applicerats på studien. LÄS MER

  3. 3. Myndigheters ansvar för barn medhemmasittarproblematik : -Vårdnadshavarnas upplevelser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Alex Davidsson; Isabell Svensson; [2023]
    Nyckelord :School refusal behavior; collaboration; guardians’ experience; authorities; Hemmasittare; samverkan; vårdnadshavares upplevelse; myndigheter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och analysera hur vårdnadshavare till barn medhemmasittarproblematik upplever samverkan mellan skola, socialtjänst och andra verksammaaktörer som berör ärendet, samt hur vårdnadshavarna upplever verksamheternas ansvar förderas barns problematik. Studiens mål är att förse en ökad förståelse för hur en sådansamverkan kan se ut och upplevs från vårdnadshavarnas perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Professionella aktörers upplevelser av samverkan gällande elever med problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linda Payne; Maria Stenman; [2022]
    Nyckelord :problematisk skolfrånvaro; samverkan; systemteori; samverkansteori; skola; socialtjänst; Barn- och ungdomspsykiatrin.;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett växande problem som fortsätter att öka, faktorerna bakom är ofta lika omfattande som de är komplexa. Arbetet för att förebygga och åtgärda detta sker genom samverkan mellan professionella aktörer från olika organisationer som skola, socialtjänst och Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). LÄS MER

  5. 5. "SOCIALTJÄNSTEN ÄR SOM SPÖKEN" : En kvalitativ studie om förskolepersonals upplevelse av kommunikationen med socialtjänst

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Vårfrid Naemi Galaasen Svensson; Emma Björling-Spångberg; [2021]
    Nyckelord :Communication; knowledge exchange; mandated reporting; preschool; social services; Anmälningsskyldighet; förskola; kommunikation; kunskapsutbyte; socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskolepersonals upplevelse av socialtjänst, utifrån förskolepersonalens professionsperspektiv, kopplat till upplevd oro för barn i förskolan. En kvalitativ metod har använts där sex respondenter har deltagit i semistrukturerade intervjuer, där inkluderingskriterierna var att intervjupersonen arbetar i en kommun i Mellansverige med mindre än 20 000 invånare och minst tre års erfarenhet av arbetet som förskolepersonal. LÄS MER