Sökning: "socio- cultural perspective"
Visar resultat 11 - 15 av 816 uppsatser innehållade orden socio- cultural perspective.
11. Ett arbetssätt för att främja elevernas begreppsförståelse : En interventionsstudie om och hur begreppskortsamtal kan främja elevernas förståelse för ämnesspecifika begrepp i religions- och geografiundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study aims to investigate to what extent the implementation of concept cards in Religious and Geography education promotes a conversation that contributes to the understanding of subject-specific concepts. The aim theory is the socio-cultural perspective and the theoretical concepts are: collaborative learning and collaborative support. LÄS MER
12. Sustainable and affordable housing in Nairobi, Kenya : An analysis of challenges and opportunities from the perspective of key actors
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : The global urban population is projected to grow rapidly in the coming years, leading to an increase in housing demand that is not always met with adequate supply of quality housing. In the low-and middle-income context of Kenya, this gap has led to the proliferation of sub-standard housing implementations, with significant social and environmental impacts. LÄS MER
13. "Det stör mig inte att jag inte förstår vad eleverna säger" : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av användandet av transspråkande i svenskundervisingen 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The topic that the study will highlight is translanguaging. The purpose is to investigate how teachers' perceptions of translanguage influence the design of the lessons for multilingual students in the subject of Swedish. LÄS MER
14. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER
15. Effekter av digitaliseringen i skolan : En analys utifrån det sociokulturella perspektivet och begreppen habitus och kapital
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Digitization in society is increasing and has meant that school curricula now include paragraphs ondigital competence. How this is implemented in the classrooms varies, which has consequences forlearning. The purpose of this essay is to, through a research overview, investigate the effects of ITsolutions in school. LÄS MER