Sökning: "socio-cultural perspective on learning and cognitive perspective on learning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden socio-cultural perspective on learning and cognitive perspective on learning.

  1. 1. Salvaging Death Worlds : Drivers and Barriers to the Adoption of Biogas and Biofertilizer Production Systems on Gotland

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Erik Johanson; [2022]
    Nyckelord :Peculiar competencies; dissipative structures; frontrunners; necropolitical power;

    Sammanfattning : Utilizing an interdisciplinary, multi-level perspective analysis this thesis reviews niche- regime-landscape interactions (analogous to the clusters of actors working at the local level of Gotland representing niche; the regime being national governance goals; and the landscape incorporating global level affairs and institutions such as the European Union (EU)) and their (mis)alignments within the biogas/biofertilizer production system of Gotland, Sweden, a small-island case study for energy-food-transportation transition and sustainable destination development. The study analyzes the heterarchical and polycentric development of biogas on Gotland—a socio-technical niche, nested within a larger energy regime and global landscape for transition—developing an understanding of (mis)alignments of pressures interacting on, at, and between the niche-regime- landscape as they combine with the peculiar competencies, as Loorbach describes, “creative minds, strategists, and visionaries” of a cluster of actors working in the food- energy-transport nexus on the island (2010, p. LÄS MER

  2. 2. ”Eftersom vi vet att vi inte kan lära barn allting, är det bäst att lära dem att lära sig själva” : om lärares undervisning i lärandestrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Berglund; Linnea Sköld; [2021]
    Nyckelord :Lärandestrategier; metakognition; självreglerat lärande; metakognitiva strategier; kognitiva strategier; socio-affektiva strategier; lärarperspektiv; svenskundervisning;

    Sammanfattning : The teacher's practice is based on the Swedish curriculum where the concept of strategy occurs hundreds of times however, the concept is not explicit. The concept of learning strategies is vast and implies different interpretations which result in unique teaching methods. LÄS MER

  3. 3. Att skapa samhällsvetare - Ämneslitteracitet i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Eklund; Nellie Mildh; [2020]
    Nyckelord :Ämnesspecifik litteracitet; samhällskunskap; Blooms taxonomi; begreppsinlärning; tankeredskap; Disciplinary literacy; scaffolding; social studies; upper secondary school; content specific vocabulary; social science; civics; civic education;

    Sammanfattning : The aim of conducting the following research is to observe how teachers in upper secondary school create conditions for developing disciplinary literacy in social science. Additionally, the aim is to examine how teachers reflect upon their practices regarding pupils’ development of disciplinary literacy. LÄS MER

  4. 4. Att vara resurser för varandra : kamratbedömning i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Ramon Suriya; [2019]
    Nyckelord :peer assessment; formative assessment; mathematics learning; feedback; sociocultural perspective.; kamratbedömning; formativ bedömning; matematiklärande; återkoppling; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för den här litteraturstudien är det sociokulturella perspektivet där lärandet sker i samspelet med varandra. Kamratbedömning delar samma utgångspunkt. Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vad forskningen säger om kamrat-bedömningens effekter på matematiklärande. LÄS MER

  5. 5. Hur integreras värdegrunden i svenskämnet? : En kvalitativ studie om hur värdegrunden genomsyrar svenskämnet ur ett lärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria-Diana Gulunay; [2018]
    Nyckelord :Value-based work; Swedish subject; teacher perspective; socio- cultural perspective; the hidden curriculum; communication; Värdegrundsarbete; värdegrunden; svenskämnet; lärarperspektiv; sociokulturellt perspektiv; den dolda läroplanen; kommunikation;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out how Swedish teachers in grade 6 integrate the school’s value base into the Swedish subject. Following question have driven the study: How is value-based work integrated into Swedish subject in grade 6? What methods/teaching strategies do Swedish teachers in grade 6 use to integrate the value base into Swedish subjects? How does Swedish teacher experience value-based work in Swedish subjects in grade 6? The methods that’ve been used are qualitative methods in form of participatory observations and teacher interviews. LÄS MER