Sökning: "socio-cultural theory"

Visar resultat 16 - 20 av 335 uppsatser innehållade orden socio-cultural theory.

  1. 16. "Hellre en värld med empatiska än högpresterande medmänniskor" : En intervjustudie om hur lärare arbetar med värdegrundsuppdraget i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values Education; civics; fostering; fundamental values and fostering Education; Värdegrundsuppdraget; samhällskunskap; demokratifostran; värdegrund och fostransuppdraget;

    Sammanfattning : Värdegrundsuppdraget är ett av skolans huvuduppdrag och syftar till att fostra goda demokratiska medborgare. Elever ska inom samhällskunskapsämnet ges möjlighet att inhämta värden som främjar ett samhälle med demokratiska processer, acceptans för varandras olikheter och inkludering i beslutsfattanden. LÄS MER

  2. 17. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Rönngren; Sandra Lennemyr; [2023]
    Nyckelord :communication; inclusive; preschool teachers’ profession; SAAC; signing as augmentative and alternative communication; förskollärarprofession; inkludering; kommunikation; TAKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER

  3. 18. Att utveckla läsförståelsen genom samtal om texter : En intervjustudie om fyra lärares beskrivning av hur samtal om texter bidrar till läsförståelseutveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension development; text talks; reading comprehension; reading ability; reading education; Läsförståelseutveckling; samtal om texter; läsförståelse; läsförmåga; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av samtal om texter inom svenskämnet. Syftet uppfylls genom att följande frågeställningar besvaras: Hur använder sig lärare av samtal om texter i läsförståelseundervisningen? Hur beskriver lärare att samtal om texter kan påverka elevers läsförståelse? Intervjustudien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin om hur lärande sker i en social kontext samt i Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  4. 19. Från litet till stort företag : Upplevelser av att arbeta i en organisation i förändring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wilmer Brüde; Adam Reinius; [2023]
    Nyckelord :meningsfull; lärande; kommunikation; arbetsmiljö; förändringsprocess;

    Sammanfattning : This study describes how meaningfulness and learning are affected by the growth of an organization. The purpose of the study is to investigate and learn how employees experience their work as meaningful and how learning is affected by change processes and by the workplace growing. LÄS MER

  5. 20. Coins, glass shards and other means of payment - A comparative study of Scandinavian Charon object burials using R. Dawkins’ meme theory

    Master-uppsats, Lunds universitet/Arkeologi

    Författare :Markus Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Charon’s fee; Obolus; Roman Iron Age; Migration Period; Elite Burial; Mercenary; Meme; Engbjerg; Himlingøje; Högom; Kälder; Hol; Gile; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis’ topic is to investigate the evolutionary dispersal of the Charon’s fee or Obolus rite outside the Roman provinces in Northern Europe, with a specific focus on Roman Iron Age and Migration Period Scandinavia. The aim of this study is therefore to add further understanding to the spread of Roman cultural influences outside the imperial borders and what made Roman material and ideological culture so attractive to the Germanic and Scandinavian Iron Age peoples. LÄS MER