Sökning: "socio-cultural viewpoint"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden socio-cultural viewpoint.

  1. 1. "Musik borde vara obligatoriskt" : en kvantitativ studie om musikämnets betydelse för gymnasieelever.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elin Eriksson; [2021]
    Nyckelord :music education; music and health; music in school; creativity;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate the importance of the subject of music for high school students. A quantitative method, digital survey, has been used to examine high school students' experiences and feelings toward the subject of music. LÄS MER

  2. 2. Att vara resurser för varandra : kamratbedömning i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Ramon Suriya; [2019]
    Nyckelord :peer assessment; formative assessment; mathematics learning; feedback; sociocultural perspective.; kamratbedömning; formativ bedömning; matematiklärande; återkoppling; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för den här litteraturstudien är det sociokulturella perspektivet där lärandet sker i samspelet med varandra. Kamratbedömning delar samma utgångspunkt. Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vad forskningen säger om kamrat-bedömningens effekter på matematiklärande. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på och arbete med matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mie Song; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; curriculum; comprehension; interaction; socio-cultural viewpoint; Matematik; läroplan; uppfattning; interaktion; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger uppfattar matematik utifrån förskolans läroplan och hur de arbetar med matematik i enighet med läroplanens strävansmål. Tidigare gjorda studier om pedagogers uppfattningar om matematik i förskolan har visat att pedagogers attityd och inställning till matematik är avgörande för barns matematikutveckling. LÄS MER