Sökning: "socio-economic background"
Visar resultat 21 - 25 av 238 uppsatser innehållade orden socio-economic background.
21. Detaljanalys av CELF-4 Repetition av meningar hos barn med svenska som första och andraspråk
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att analysera vilka typer av språkliga förändringar som barn med svenska som förstaspråk och barn med svenska som andraspråk gör på CELF-4 Repetition av meningar (RM). Utöver detta syftar studien till att undersöka om vårdnadshavarnas utbildningsnivå har en påverkan på barnens prestation. LÄS MER
22. Egenvårdens betydelse för patienter med typ-2 diabetes : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Typ-2 diabetes är ett globalt ökande folkhälsoproblem som kan leda till livshotande komplikationer, reducerad livskvalité och ökade vårdkostnader. Att leva med en kronisk sjukdom kräver ansvar över egenvård då sjukdomen även förknippas med livsstilen. LÄS MER
23. Att upptäcka och orosanmäla barn som far illa : Specialistsjuksköterskors erfarenheter inom barnhälsovården
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsaSammanfattning : Background: Six out of ten children in the world are regularly punished physically by their legal guardians. Childhood abuse and neglect is associated with risk of long-term problems with health and development. Within child health services (CHS), there is an under-reporting of lack of care. LÄS MER
24. Nursing care for chronic kidney disease in Zambia- A Minor Field Study
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Background: Chronic kidney disease is a global health problem with complex symptoms and different underlying causes. Little is known about chronic kidney disease in Zambia, and even less is known about nursing care related to chronic kidney disease in Zambia. LÄS MER
25. Likvärdig undervisning i samhällskunskap: Didaktiska val för samhällskunskapslärare med beaktande av ramfaktorteorin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie undersöker vilka didaktiska val lärare i samhällskunskap gör för att möta elever med olika bakgrunder i sin undervisning och främja en likvärdig och inkluderande undervisning. Syftet med studien är att utveckla en ökad förståelse för hur lärare kan arbeta för att uppnå detta mål. LÄS MER