Sökning: "socio-emotional difficulties"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden socio-emotional difficulties.
1. "Det handlar om tur" : Hur logopeder inom hälso- och sjukvården upplever arbetet med barn i skolåldern med språkstörning
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : I skolan ställs höga krav på språklig förmåga hos barn och för barn med språkstörning kan det innebära svårigheter att klara skolans kunskapskrav. En språkstörning kan också leda till svårigheter med sociala relationer och socioemotionell problematik till följd av den nedsatta språkliga förmågan. LÄS MER
2. Det oföljsamma barnet : En kritisk diskursanalys av pedagogers tal om emotionella avvikelser hos barn i förskolan
Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Nya examensmål har nyligen utformats för samtliga förskollärarutbildningar i Sverige. Dessa trädde i kraft den första januari i år, 2021, efter att regeringen konstaterat att skolan måste möta barn i neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD, på ett bättre sätt genom utökad kompetens på området. LÄS MER
3. Barn i socioemotionella svårigheter : utmaningar för lärare och förväntningar på specialpedagogen
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Det är vanligt att lärare kommer i kontakt med och undervisar elever som befinner sig i socioemotionella svårigheter. Många lärare känner sig otillräckliga eftersom de finner arbetet med elever i socioemotionella svårigheter som utmanande. Det här har bidragit till att vissa lärare förhåller sig negativt till inkludering. LÄS MER
4. Do I feel included? A study of Secondary Pupils’ Perception of Inclusion in a Compulsory School in Sweden : With a particular focus on pupils with self-reported special education needs
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : For a long time, inclusion or inclusive education (IE) has been high on the agenda both internationally and in Sweden, not least since the signing of the Salamanca Declaration in 1994 and the ratification of the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities in 2006. These call for inclusion to be the norm and are guided by the principle that all pupils, regardless of needs, feel that their social, emotional and academic needs are being met. LÄS MER
5. The impact of environmental factors in poverty settings on children´s participation : A systematic literature review from 2012 to 2017
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILDSammanfattning : The number of children living in the context of relative poverty in western industrialized countries is increasing, while at the same time a little amount of research is conducted about the impact of relative poverty on the child’s participation and development; focused on the socio-emotional development. This systematic literature review therefore investigates the impact of environmental factors, focused mainly on structural factors, in poverty settings in western industrialized countries on children´s peer relations. LÄS MER