Sökning: "socio-kulturella perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden socio-kulturella perspektivet.

  1. 1. Tio svensklärares syn på elevers talängslan : En kvalitativ intervjustudie om svensklärares uppfattningar och erfarenheter om undervisning och bedömning i att tala och samtala inom svenskämnets ramar kopplat till fenomenet talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elina Danielsson; Maja Thunstam; [2022]
    Nyckelord :närmaste utvecklingszon; muntlighet; muntligt anförande; muntlig redovisning; scaffolding; didaktiska implikationer ur ett sociokulturellt perspektiv; svenskämnet; talängslan;

    Sammanfattning : Tidigare genomförde vi en systematisk litteraturstudie som syftade till att beskriva elevers talängslan i klassrummet med fokus i svenskämnet i årskurs 7–9 utifrån tidigare forskning. Det var möjligt att dra slutsatsen att området talängslan inte är särskilt väl forskat om på en nationell nivå och därför baserades studiens resultat främst på internationell forskning inom området. LÄS MER

  2. 2. Högläsning, förskolläraren och barnet : Förskollärarnas synsätt gällande högläsningen med fokus på språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Tedborn; Gabriela Soto Molina; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; arbetssätt; språkutveckling; synssätt; förhållningssätt; stimulering; sociala relationer; kognitiva färdigheter; engagemang; socio-kulturella perspektivet; kulturella redskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera vilka synsätt förskollärare har gentemot högläsning och hur de relaterar högläsningen till förskolebarns språkutveckling. Studiens frågeställningar är följande: Hur arbetar förskollärarna med högläsning? Vilken betydelse ger förskollärare till högläsningen för att stimulera förskolebarns språkutveckling? Vi som format denna studie har valt att använda oss av en enkät med öppna frågor i ett kvalitativt syfte som metodval. LÄS MER

  3. 3. ”Att stötta språket handlar mycket om kreativitet” : En kvalitativ studie om hur förskollärare använder estetiska uttrycksformer för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Brännström Elin; Johansson Jessica; [2019]
    Nyckelord :estetiska uttrycksformer; förskola; meningsskapande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ undersökning av hur förskollärare arbetar med att främja barns språkutveckling, samt hur och om förskollärarna tar hjälp av estetiska uttrycksformer i förskolans språkundervisning. I studien utgår vi från det socio­kulturella perspektivet och dess teorier om barns språkutveckling i det sociala sam­spelet. LÄS MER

  4. 4. Musik i förskolan : hinder och möjligheter

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Francisco Aracena; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Miljö; Musik; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka förståelsen kring musicerandets villkor i förskolan. Frågorna som väglett studien är: Vad hindrar pedagogerna att iscensätta musicerande i förskolan? Vad befrämjar musicerande i förskolan? Studien är uppbyggd utifrån en kvalitativ metod baserad på semistrukturerade intervjufrågor. LÄS MER

  5. 5. Lästraditioner och attityder till läsning - Sex gymnasieungdomar ger sin syn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Råberg; [2012]
    Nyckelord :Literacy; Läsförmåga; Gymnasieelever; Lästraditioner; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Den senaste PISA-studien (Skolverket 2010) visar på en försämrad läsförmåga bland svenska elever jämfört med tidigare studier. I föreliggande examensarbete intervjuades sex gymnasieungdomar om de lästraditioner som förekom under uppväxten, sina läsvanor, samt sin syn på läsning idag. LÄS MER