Sökning: "socio-kulturellt lärande"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden socio-kulturellt lärande.

  1. 1. Gillar du att läsa? : En studie om elevers läsattityder och läsvanor i årskurs två och tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Smedberg; [2017]
    Nyckelord :Attitudes towards Reading; Reading Habits; School Library; Motivation; PIRLS; läsattityder; läsvanor; skolbibliotek; motivation; PIRLS;

    Sammanfattning : Det här arbetet är inriktat mot elevers läsvanor och läsattityder. Eleverna som deltar går i grundskolans årskurs två och tre. Förmågan att kunna läsa är värdefull. För att kunna utveckla läsförmågan är både tid spenderad på denna aktivitet samt motivation till att läsa viktig. LÄS MER

  2. 2. ”Vad spelar det för roll om jag städar den här toaletten?” : En kvalitativ studie om betydelsen av tidigare arbetslivserfarenheter i yrkesvalet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecka Thorell; Katharina Ekman; [2015]
    Nyckelord :choosing career; learning in the workplace; socio-cultural learning; career challenges; situated learning; work experience; välja yrke; arbetsplatslärande; socio-kulturellt lärande; utmaning i arbetslivet; situerat lärande; arbetslivserfarenhet;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att gå igenom lärande på arbetsplatsen och hur det situerade lärandet från en tjänst kan användas i andra tjänster. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur individer som arbetar inom HR, som jobbar med personalrelaterade frågor, upplever att tidigare arbetslivserfarenheter har betydelse för det arbete de har idag. LÄS MER

  3. 3. Spår av grundtankar i Vygotskijs teori i gymnasieskolan : En studie om hur Vygotskijs socio-kulturella teoribildning återspeglas i gymnasielärares syn på lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Svetlana Andersson; Iréne Elmefeldt; [2010]
    Nyckelord :sight on learning; Vygotsky; socio-cultural theory of education; professional teaching; learning; development; social aspects; concepts; mediated; situated; creativity; syn på lärande; Vygotskij; socio-kulturell teoribildning; lärarroll; lärande; utveckling; sociala aspekter; begrepp; mediering; situerade; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom gymnasielärares utsagor söka spår av grundtankar i Vygotskijs teoribildning i deras syn på lärande. Detta för att ta reda på vilka kriterier lärare utgår ifrån när de gör sina didaktiska val i undervisningen och på vilket sätt Vygotskijs grundtankar återspeglas i lärares syn på lärande. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiska metoder och spel : En jämförelse mellan användandet av pedagogik i utbildningsspel och underhållningsspel

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Carl-Johan Dahlin; [2010]
    Nyckelord :Serious Games; Pedagogik; Spel; Utbildningsspel; Utbildningspsykologi; Lärandemetoder;

    Sammanfattning : Denna rapport redovisar resultatet av en analys som syftar till att identifiera pedagogiska metoder i utbildningsspel respektive underhållningsspel. Undervisningspotentialen i kommersiella underhållningsspel diskuteras ofta och anses kunna vara ett mycket bra sätt att motivera genom underhållning samtidigt som det är utbildande. LÄS MER