Sökning: "socio-kulturellt perspektiv."

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden socio-kulturellt perspektiv..

  1. 1. Data Management and Publishing Behaviour in Academic Archaeology : A Study at the Department of Archaeology and Ancient History at Uppsala University

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Frida Burén; [2022]
    Nyckelord :Archaeology; Research Data; Data Publishing; Data Management; Behaviour Analysis; arkeologi; forskningsdata; datapublicering; datahantering; beteendeanalys;

    Sammanfattning : This study looks into researchers’ data management and publishing behaviours within archaeology by interviewing researchers in the field and data management and publishing specialists. It takes a socio-cultural perspective, and the aim is to gain an understanding of the elements influencing the decision to publish research data within the field and what the current publishing needs there are for researchers in archaeology. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande? ja, tack! : En kvalitativ studie om hur transspråkande tillämpas i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Muska Aurfan; Jessica Åkerblom; [2021]
    Nyckelord :modersmål; flerspråkighet; andraspråk; förstaspråk; translanguaging; transspråkand; nyanlända elever; inkludering e;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer med fyra lärare verksamma i F-3. Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar med transspråkande. Till hjälp att tolka resultaten har studien ett socio-kulturellt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Barnens bidrag till verksamhetsutvecklingen. : En undersökning av förskollärarnas perspektiv av hur barns deltagande i dokumentationsprocessen kan bidra till verksamhetsutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linda Eklöf; [2019]
    Nyckelord :Pedagogical documentation; survey; sociocultural perspective; preschool teachers; documentation; Verksamhetsutveckling; pedagogisk dokumentation; socio- kulturellt perspektiv; förskollärare; dokumenteringsprocess;

    Sammanfattning : Many studies on children's participation in the documentation process are car- ried out through observations. The purpose of this study has been, that by ask- ing the preschool teachers, through a survey, to give their perspective on the question of whether children's participation can contribute with the develop- ment activities. LÄS MER

  4. 4. Muntlig kommunikation i klassrummet : Gör lärare som forskningen förordar?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Emelie Gunnstedt; [2017]
    Nyckelord :Vygotskij; oral communication; assessment; speech; sociocultural; teaching.; Vygotskij; muntlig kommunikation; bedömning; språk; tal; socio-kulturellt perspektiv; undervisning.;

    Sammanfattning : This work focuses on oral communication in the classroom. There is limited research about how the oral communication should be assessed and I am curious to find out how teachers think and go about the issue of assessing pupils´ oral communication skills. The data consists of interviews and web questionnaires. LÄS MER

  5. 5. Gillar du att läsa? : En studie om elevers läsattityder och läsvanor i årskurs två och tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Smedberg; [2017]
    Nyckelord :Attitudes towards Reading; Reading Habits; School Library; Motivation; PIRLS; läsattityder; läsvanor; skolbibliotek; motivation; PIRLS;

    Sammanfattning : Det här arbetet är inriktat mot elevers läsvanor och läsattityder. Eleverna som deltar går i grundskolans årskurs två och tre. Förmågan att kunna läsa är värdefull. För att kunna utveckla läsförmågan är både tid spenderad på denna aktivitet samt motivation till att läsa viktig. LÄS MER