Sökning: "socio-kulturellt perspektiv"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden socio-kulturellt perspektiv.
6. This is where critical literacy begins, in a world not yet finished, just, or humane : Critical Literacy och dess potential som demokratiseringsmetod i den svenska skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteraturSammanfattning : Med det ständigt ökande informationsflödet som träffar den svenska medborgaren varje dag, är det av stor vikt att kritiskt kunna filtrera informationen. Det är därför betydelsefullt att denna kritiska förmåga tidigt blir en del av skolgången. I denna litteraturstudie presenteras den pedagogiska metoden critical literacy. LÄS MER
7. Specialpedagogen - en superhjälte : En studie om vad arbetsgivare i tjänsteannonser söker hos specialpedagoger
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Denna studie undersöker tjänsteannonser för specialpedagoger, i syfte att ta reda på hur specialpedagogens roll och uppdrag beskrivs i dessa. Likaså vilka egenskaper och kompetenser som efterfrågas, och hur dessa överensstämmer med examensordningen för specialpedagogexamen. LÄS MER
8. "Klart att man alltid blir bättre med handledning" - om specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att beskriva upplevelser av specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter och utifrån detta syfte är följande forskningsfrågor beaktade. • Hur uppfattar pedagogerna specialpedagogisk handledning? • Vilka möjligheter ser pedagogerna med specialpedagogisk handledning? • Vilka hinder ser pedagogerna med specialpedagogisk handledning? Kunskapssyn och metod: Vi vill lyfta fram det socio-kulturella perspektivet som en viktig del i lärandet mellan människor. LÄS MER
9. Spår av grundtankar i Vygotskijs teori i gymnasieskolan : En studie om hur Vygotskijs socio-kulturella teoribildning återspeglas i gymnasielärares syn på lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Syftet med studien var att genom gymnasielärares utsagor söka spår av grundtankar i Vygotskijs teoribildning i deras syn på lärande. Detta för att ta reda på vilka kriterier lärare utgår ifrån när de gör sina didaktiska val i undervisningen och på vilket sätt Vygotskijs grundtankar återspeglas i lärares syn på lärande. LÄS MER