Sökning: "sociocultural effects"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden sociocultural effects.

  1. 1. "Om man inte vill att eleverna ska hålla på med sånt skit måste man förmedla riskerna med preparaten" : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa bedriver och planerar lektioner som berör droger och dopningspreparat

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Khalil Michael Abily; Gordon Selenius; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; idrott och hälsa; dopning; droger; pedagogiska triangeln; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Syfte Studien syftar till att undersöka hur idrottslärare på gymnasiet planerar och genomför undervisning om droger och dopningspreparat. Frågeställningar  Vilka tillvägagångssätt använder idrottslärare när det gäller att belysa effekterna av droger och dopningspreparat?  Vilka förutsättningar, hinder och möjligheter ser idrottslärare med undervisning om droger och dopningspreparat? Hur upplever idrottslärare sin ämnesdidaktiska kompetens gällande droger och dopning?   Teori och metod Studien baseras på didaktisk teori i allmänhet och den didaktiska triangeln i synnerhet samt ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Energi, klimat och kultur -en idéanalys av den politiska energi- och klimatdebatten i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Humanekologi

    Författare :Julia Harlenbäck Frithiof; [2023]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to examine the energy discourse and how it has changed in the Swedish climate debate through analyzing the closing debates prior the election of the Swedish government from Sveriges Television (SVT). The study also aspires to illuminate how sociocultural ideas of energy, climate and ways of living effects the discourse in the climate debate. LÄS MER

  3. 3. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Andersson; Anna Ewald; Nina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :digital tools; applications; literacy; primary school; digitala verktyg; applikationer; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i SO-undervisningen : Lärares uppfattningar om effekter på elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Karin Johannesson; Tilda Plantin Ewe; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; learning environment; digital competence; sociocultural perspective; Digitala verktyg; lärmiljö; digital kompetens; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Digitala verktyg får en ökad spridning i samhället och läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) förespråkar en ökad användning av digitala verktyg i undervisningen. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare använder digitala verktyg i SO-undervisningen, samt vilka effekter digitala verktyg har på elevers engagemang och lärande sett ur ett lärarperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Hur länge kan hon leva ett dubbelliv? : En kvalitativ studie om kvinnors identitetsskapande i relation till ackulturation och hederskultur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lilian Kusay Shaker; [2023]
    Nyckelord :Honor culture; Acculturation; Social Influence; Social norms; Power structure; Social learning; Hederskultur; Ackulturation; Social Påverkan; Sociala normer; Maktstruktur; Social Inlärning;

    Sammanfattning : Hederskultur är ett komplext och djupt rotat fenomen som påverkar individer på många olika sätt. Denna socialpsykologiska studie använde sig av teorier om Ackulturation, Social påverkan, Sociala normer, Maktstrukturer och Social inlärning för att förstå hurhederskultur påverkar identitetsskapande hos kvinnor. LÄS MER