Sökning: "sociocultural norms"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden sociocultural norms.

  1. 1. Actitudes de los profesores de ELE en Suecia hacia el uso de diferentes propuestas de lenguaje inclusivo

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Maria Luisa Betancourt Vegas; [2024]
    Nyckelord :inclusive language; linguistic attitudes; gender-neutral morphemes; Spanish teachers; linguistic contexts; written and oral formats; cultural diversity; lenguaje inclusivo; actitudes lingüísticas; morfemas de género neutro; profesores de español; contextos lingüísticos; formatos escritos y orales; diversidad cultural;

    Sammanfattning : Este estudio evalúa actitudes lingüísticas de profesores de español como lengua extranjera en Suecia hacia formas de género neutral en diferentes contextos y formatos, centrándose en las innovaciones morfológicas -e, -x, -@ así como en el desdoblamiento. Igualmente, compara la actitud entre profesores de lengua materna española y sueca. LÄS MER

  2. 2. Luxury, Fashion, and Idols - Applying an extended theory of planned behavior to examine barriers toward sustainable fashion consumption in Japan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Florian Konstantin Gold; Allegra-Scarlett Nefertari Verena Irmgard Marie Terner; [2023-07-03]
    Nyckelord :Fashion; Luxury; Idols; Japan; Consumption; Sustainability; Theory of Planned Behavior; Barriers; Sustainable Fashion;

    Sammanfattning : Purpose: This study aimed to apply an extended theory of planned behavior (TPB) to sustainable fashion consumption (SFC) in Japan, and test the importance of sociocultural barriers to purchase intentions. Methodology: As only a few studies have examined SFC in Japan and have not used the TPB framework, this study adds to the body of literature, and proposes luxury orientation, fashion involvement, and idol attachment as barriers toward sustainable fashion (SF) purchase intentions in Japan. LÄS MER

  3. 3. Normkritik – vad, hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie av lärares beskrivningar av normkritik i ämnet samhällskunskap för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Cornelia Edvinsson; [2023]
    Nyckelord :norms; norm criticism; norm-critical education; norm-critical pedagogy; values; civics; normer; värden; värdegrund; normkritik; normkritisk pedagogik; toleranspedagogik; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how social studies teachers deal with issues related to norm-critical aspects in the classroom and what opportunities and challenges teachers experience with this approach. The paper also examines what it means to implement a norm-critical perspective in the social studies classroom. LÄS MER

  4. 4. "Ni säger bara 'ja!' Säg något mer!" : En praktiknära studie om textsamtal i geografiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Joakim Johansson; Dan Klarström; [2023]
    Nyckelord :Participation; scaffolds; text discussion; actively involvement; dialogue; sociocultural perspective; conversation analysis; scaffolding; Textsamtal; stödstrukturer; deltagande; delaktighet; dialog; sociokulturellt perspektiv; samtalsanalys; stöttning;

    Sammanfattning : “You just say ‘yes!’ Say something more!” A study of pupils participation, active involvement, motivation and development through student discussion of factual texts about the concepts of climate and sustainable development.  The purpose of this study is to investigate whether student-led text conversations about concepts in the subject of geography, with the help of support structures, can be designed in a way that promotes discussion between pupils. LÄS MER

  5. 5. Att skapa ett problem som inte finns eller att arbeta förebyggande : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 uppfattar och förhåller sig till normer om sexualitet, kön och genus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Minna Wetterö; [2023]
    Nyckelord :norms; education; gender; sexuality; sex; normer; undervisning; genus; sexualitet; kön;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett sociokulturellt perspektiv, bidra med kunskap om hur lärare förhåller sig till normkritik i verksamheten. Det preciserades genom frågeställningen: Hur förhåller sig lärare i åk 4–6 till genusnormer, könsnormer och normer om sexualitet i skolan? Den kvalitativa data samlades in genom semistrukturerade intervjuer av åtta lärare med utbildning 4–6 i en mellanstor kommun i Sverige. LÄS MER