Sökning: "socioekonomisk bakgrund i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden socioekonomisk bakgrund i skolan.

  1. 1. Vad är det som lockar med snus? : En kvantitativ studie om gymnasieelevers användning och anledningar till att använda snus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oscar Gransten; Anna Olsson; [2024]
    Nyckelord :Snus; Lärare; Gymnasiet; Elever;

    Sammanfattning : Background: The use of snus among Swedish youth has increased, posing a potential risk of long-term consequences in adulthood. Objective & Research Questions: The aim of the study is to analyze snus usage among high school students and identify influencing factors as well as reasons for quitting. LÄS MER

  2. 2. En armé av läraravlastande tjänster! : Effekten av heltidsmentorer på studieresultat i årskurs 9

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Joy Hallin; [2023]
    Nyckelord :Full-time mentor; teacher relief position; study results; socio-economic background; analysis of variance; primary school; Heltidsmentor; läraravlastande tjänst; studieresultat; socioekonomisk bakgrund; variansanalys; grundskola;

    Sammanfattning : I takt med lärarbristen har det samtidigt väckts ett intresse för nya typer av läraravlastande yrkeskategorier i svenska grundskolan. Det finns en bred variation på benämningar och uppgifter för denna yrkesgrupp och Heltidsmentorer är en av de tjänster som ingår i denna nya yrkeskategori. LÄS MER

  3. 3. Läslust – en klassfråga?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karl-Johan Löfgren; Kerim Serifler; [2023]
    Nyckelord :Elever; igenkänning; inre motivation; läsengagemang; läslust; läs- och skrivfärdigheter; SES; socioekonomisk bakgrund;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt undersöker relationen mellan socioekonomisk bakgrund och läslust samt presenterar förslag från forskningen på hur lärare kan arbeta för att främja läslust. Genom tematisk analys av vetenskapliga artiklar har vi arbetat fram ett resultat som besvarar följande två frågor: (1) Hur relaterar elevers socioekonomiska bakgrund till deras läslust? och (2) Vilka arbetssätt främjar elevers läslust i grundskolans senare år? Studien lyfter fram tre faktorer som är avgörande för hur relationen mellan elevers socioekonomiska bakgrund och läslust ser ut: tillgången till böcker, de tidiga läsupplevelserna och läsfärdigheten. LÄS MER

  4. 4. Särbegåvning i en mångkulturell skola : En litteraturgranskning om särskilt begåvade elever med migrationsbakgrund

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Tinny Byström; [2023]
    Nyckelord :Giftedness; special talent; gifted students; school; school success; migration experiences; migration background; Särbegåvning; särskild begåvning; särbegåvade elever; skola; skolframgång; migrationserfarenheter; migrationsbakgrund;

    Sammanfattning : Den svenska skolan präglas av många missuppfattningar om särskild begåvning. Elever som är särbegåvade förväntas exempelvis ofta prestera högt och lyckas i skolan utan några särskilda stödinsatser. Men tidigare forskning har visat att de tvärtom ofta upplever svårigheter i skolan. LÄS MER

  5. 5. Barn som växer upp och går i skolan i ett särskilt utsatt område : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Frida Mann; Erika Alvhage; [2023]
    Nyckelord :Low socio-economic status; particularly vulnerable areas; risk and protective factors; antisocial norm breaking behavior; ecological explanatory model and girls.; Låg socioekonomisk status; särskilt utsatta områden; risk- och skyddsfaktorer; antisocialt normbrytande beteende; den ekologiska förklaringsmodellen och flickor.;

    Sammanfattning : This report examines the risk and protective factors that the students who live and attend school in a particularly vulnerable area have, according to the “school personnel”, that are linked to antisocial and norm-breaking behavior. A particular targeting has been made for the girl’s risk- and protective factors. LÄS MER