Sökning: "socioekonomisk bakgrund utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden socioekonomisk bakgrund utbildning.
1. Papperslösa flyktingars erfarenheter av att söka vårdMötet mellan papperslösa flyktingar och vården
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Papperslös benämns människor som befinner sig i ett land utan tillstånd. Förhållandena på flykt kan vara svåra, vilket medför stress och lidande. Utanförskap och våld kan leda till socioekonomisk utsatthet och hälsoproblem. LÄS MER
2. Att leva med en familjemedlem som har cancer : En litteraturöversikt om närståendes upplevelser
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Cancer är en av de vanligaste dödliga sjukdomarna i världen. När en person drabbas av cancer påverkas den sjuka men även närstående på olika sätt. LÄS MER
3. Family Matters : Equality of Opportunity for Skill Formation and How Educational Spending Policies Affect It
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : In recent decades, inequality of outcomes and of opportunity has increased around the world. Many previous studies on inequality have shown the effects of socioeconomic background on income and education, but few have examined its effects on the skills that determine those very outcomes. LÄS MER
4. Likvärdig undervisning i samhällskunskap: Didaktiska val för samhällskunskapslärare med beaktande av ramfaktorteorin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie undersöker vilka didaktiska val lärare i samhällskunskap gör för att möta elever med olika bakgrunder i sin undervisning och främja en likvärdig och inkluderande undervisning. Syftet med studien är att utveckla en ökad förståelse för hur lärare kan arbeta för att uppnå detta mål. LÄS MER
5. Vem är NIU-eleven?
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte och frågeställning Studiens syfte är att undersöka vilka elever som blir antagna till Nationellt godkändidrottsutbildning (NIU), och vilka faktorer som har varit avgörande för deras val av idrottsprofilerad utbildning. De frågeställningar som studien svarar på är: ● Vilken bakgrund har eleverna som blir antagna till NIU? ● Varför har eleverna sökt till NIU? ● Hur kan elevernas bakgrund förstås utifrån Bourdieus habitusbegrepp? Metod Studiens metod är enkäter för att nå en generaliserad bild av vilka elever som har sökt till NIU. LÄS MER