Sökning: "socioekonomisk förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden socioekonomisk förskola.

  1. 1. Exkludering i förskolans undervisning : En studie som synliggör orsaker till exkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisningen och hur förskolepersonal kan arbeta förebyggande i detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Hörberg; Susanne Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Barn med särskilda behov; exkludering; förskola; inkludering; undervisning;

    Sammanfattning : Forskningsanalysen visar hur orsaker till exkludering i undervisningen i förskolan kan bero på brist på kunskap, hjälpmedel och resurser som anses utgöra de största orsakerna till att exkludering uppstår. För att synliggöra samt skapa förståelse för hur exkludering uppstår i olika undervisningssituationer och hur förskolepersonal kan arbeta förebyggande mot detta har intervjuer av förskolepersonal som gjorts i tre kommunala förskolor använts som metod i studien. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt och metoder i förskolan för att alla barn ska nå en gymnasieexamen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Ekström; Emilia Stringheim; [2023]
    Nyckelord :barn; förskola; miljö; pedagoger; socioekonomisk status; språkutveckling;

    Sammanfattning : I följande studier har vi undersökt hur fyra olika förskolor arbetar med barns språkutveckling i deras gemensamma vision att alla barn ska nå en gymnasieexamen och hur barnen följer upp samt om det finns någon statistik kring barnens skolgång. Vi har studerat vilka arbetssätt och metodpedagoger som används i förskolans verksamhet samt hur dessa skiljer sig åt i olika socioekonomiska stadsdelar inom förskoleområdet. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogens synliggörande av individen : En intervjustudie om kartläggningsmaterial i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jessica Von Tourtchaninoff; Therese Meinert; [2022]
    Nyckelord :kartläggning; specialpedagoger; förskola; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa vilket kartläggningsmaterial som används i förskolor för att få en djupare förståelse. Kartläggningsmaterialet ses utifrån specialpedagoger beskrivningar av materialet som vi analyserat utifrån ett intersektionellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Orosanmälningar i förskolan : Pedagogers erfarenheter och yrkesetiska dilemman

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Camilla Haglind; Ann-Sofie Larsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; orosanmälningar; yrkesetiska dilemma; socioekonomiska skillnader;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om olika yrkesetiska dilemman som pedagoger i förskolan kan uppleva vid orosanmälningar. Studien syfte är att undersöka om skillnader kan ses gällande orosanmälningar i två områden med skilda socioekonomisk status. .. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling hos yngre barn i socioekonomiskt svaga områden : En studie om förskollärares förhållningssätt till barnens olika förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dalia Ramström Ficek; Märta Egerborn Planberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; socioekonomisk status; förutsättningar; språk; språkutveckling; ;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till språkutveckling i socioekonomiskt svaga områden, där utbildnings- och inkomstnivån hos befolkningen är låg. Datan har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare i områden som uppfyller dessa kriterier. LÄS MER