Sökning: "socioekonomiska barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden socioekonomiska barns utveckling.

  1. 1. Vägen från förskola till förskoleklass : utifrån kontinuitet och trygghet för det enskilda barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Rodriguez Carén; Linda Frick Axelsson; Helena Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Övergång; överlämning; kontinuitet; samverkan; förskola; förskoleklass; trygghet;

    Sammanfattning : Inledning  Övergångsprocessen från förskola till förskoleklass ser olika ut. Vi studenter har genom arbete och verksamhetsförlagd utbildning upplevt att förskolor och skolor arbetar olika mycket med övergångsaktiviteter mellan verksamheterna. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets samverkan med föreningslivet i närområdet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andreas Boberg; Johan Garpsäter; [2023-10-26]
    Nyckelord :Samverkan; föreningsliv; socialt lärande; fritidshem; socioekonomi;

    Sammanfattning : Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11, 2020) skriver att all personal som arbetar inom skola och fritidshem ska arbeta för att samverka med föreningslivet i närområdet för att stärka elevernas lärande. Genom tidigare forskning kan vi se att föreningslivet och fritidshemmet är två platser som har stor möjlighet att främja elevernas lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt och metoder i förskolan för att alla barn ska nå en gymnasieexamen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Ekström; Emilia Stringheim; [2023]
    Nyckelord :barn; förskola; miljö; pedagoger; socioekonomisk status; språkutveckling;

    Sammanfattning : I följande studier har vi undersökt hur fyra olika förskolor arbetar med barns språkutveckling i deras gemensamma vision att alla barn ska nå en gymnasieexamen och hur barnen följer upp samt om det finns någon statistik kring barnens skolgång. Vi har studerat vilka arbetssätt och metodpedagoger som används i förskolans verksamhet samt hur dessa skiljer sig åt i olika socioekonomiska stadsdelar inom förskoleområdet. LÄS MER

  4. 4. Ekosystemtjänster i barns lekmiljöer : En jämförelse i hur förskolor i olika socioekonomiska områden nyttjar närliggande grönområden, upplever och värderar ekosystemtjänster

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Elin Melkersen; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I takt med urbanisering och förtätning av städer försvagas och minskar grönområden,ekosystem och den biologiska mångfalden. Samtidigt försämras ekosystemens förmågaatt leverera ekosystemtjänster som bidrar till att skydda människor från miljörisker samtfrämjar hälsa, livskvalitet och säkerhet. LÄS MER

  5. 5. Konsumenter av framtidens mat: En kvalitativ studie om barns uppfattning kring hållbar matkonsumtion.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Emmili Ali Yoshiguchi; Beatrice Strid; [2021-08-30]
    Nyckelord :Fenomenografi; Hållbarhetsperspektiv; Matvana; Socioekonomisk bakgrund; Årskurs 1;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är idag ett högst aktuellt ämnet och maten som konsumeras har stor påverkan på miljön och bidrar till utsläpp av växthusgaser. Idag finns det forskning som påvisar att socioekonomisk bakgrund påverkar familjers matvanor, däremot finns det lite beforskat om huruvida socioekonomisk bakgrund påverkar uppfattningen om hållbar matkonsumtion, som att äta mer vegetabilier, begränsa köttkonsumtion och välja mer närproducerade alternativ. LÄS MER