Sökning: "socioemotionell problematik"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden socioemotionell problematik.

  1. 1. Elevers upplevelse av relationen till lärare i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Westerström Ekstedt; Linda Salomonsson Prahl; [2023]
    Nyckelord :elevperspektiv; lära-elevrelation; relationell pedagogik; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Relationers betydelse har de senaste åren fått ett större utrymme i diskussionen om skolan. Genom att lyfta elevers tankar och upplevelser hoppas vi kunna bidra med ökad kunskap om vad relationell pedagogik handlar om. Elevperspektivet lyfts sällan i forskningen vilket vi ser som viktigt att ändra på. LÄS MER

  2. 2. "Det handlar om tur" : Hur logopeder inom hälso- och sjukvården upplever arbetet med barn i skolåldern med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Lovisa Järnankar; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; school; Speech and Language Pathology; experiences; challenges; conditions; language intervention; Språkstörning; skola; logopedi; upplevelser; utmaningar; förutsättningar; språkliga insatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på språklig förmåga hos barn och för barn med språkstörning kan det innebära svårigheter att klara skolans kunskapskrav. En språkstörning kan också leda till svårigheter med sociala relationer och socioemotionell problematik till följd av den nedsatta språkliga förmågan. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på specialpedagogiska insatser i skolan. En intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Petra Svensson; [2014-05-13]
    Nyckelord :specialpedagogiska insatser; särskilt stöd; förändringar; organisations-; grupp- och individnivå;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka och beskriva vad lärare anser är specialpedagogiska insatser och hur de skulle önska att dessa var utformade i skolan. Jag tar reda på vilka elever lärarna anser vara i behov av särskilt stöd och vad det är för stöd som sätts in. LÄS MER

  4. 4. Självbild, studier och social träning : om stödinsatser för skoltrötta tonårstjejer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Antepohl; [2004]
    Nyckelord :Education; skoltrötthet; socioemotionell problematik; särskilda behov; särskilda undervisningsformer; tonårstjejer; Pedagogik;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med intervjuer med fem anställda inom skolverksamhet för att stötta elever med socio-emotionell problematik. Fyra verksamheter har undersökts - två inom grundskolan och två inom gymnasieskolan. LÄS MER