Sökning: "socioemotionell teori"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden socioemotionell teori.

  1. 1. ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Natalie Elofsson; Rebecca Ericsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Elofsson, Natalie och Ericsson, Rebecca (2023). ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda”- En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :Relationskompetens; statens institutionsstyrelse; SiS; placerade barn; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER

  3. 3. "Jag vet hur det känns" : En kvalitativ studie om förskollärares bemötande av barns känslouttryck

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Jansson; [2020]
    Nyckelord :bemötande; förhållningssätt; känslouttryck; socioemotionell förmåga;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur några förskollärare bemöter barns känslouttryck i förskolans utbildning, utifrån Sterns teori om barns självutveckling. Studien har en kvalitativ ansats, och den metod som använts är icke-deltagande observationer. LÄS MER

  4. 4. Lärares relationskompetens : och elever med autismspektrumtillstånd (AST) i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annefrid Nielsen; Sara Härensten; [2020]
    Nyckelord :Autism spectrum disorders AST ; communication; intellectual disabilities; special schools; Student-teacher-relationships STR ; teacher´s relational competence; Autismspektrumtillstånd AST ; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; lärares relationskompetens; student–teacher-relationship STR .;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att synliggöra hur relationellt lärande fungerar i arbetet med elever med autismspektrumtillstånd (AST) inom grundsärskolan. För insamling av det empiriska materialet gjordes intervjuer med fem lärare i grundsärskolan och observationer av lärare i undervisningssituationer med elever med AST. LÄS MER

  5. 5. Psykisk ohälsa i förskolan : En undersökning av det förebyggandearbetet av barns psykiska ohälsa i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Palm Barkenstrand; Sandra Åkesson Mauritsson; [2019]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; socioemotionell utveckling; psykoanalytisk teori;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka om, och i så fall hur, pedagoger i förskolan arbetar förebyggande av barns psykiska ohälsa. Utgångspunkten för studien är teorier om barns psykiska hälsa utifrån ett socioemotionellt, sociokulturellt, kognitivistiskt och psykoanalytiskt perspektiv. LÄS MER