Sökning: "socioemotionell utveckling hos barn"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden socioemotionell utveckling hos barn.
1. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER
2. Psykisk ohälsa i förskolan : En undersökning av det förebyggandearbetet av barns psykiska ohälsa i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studien syftar till att undersöka om, och i så fall hur, pedagoger i förskolan arbetar förebyggande av barns psykiska ohälsa. Utgångspunkten för studien är teorier om barns psykiska hälsa utifrån ett socioemotionellt, sociokulturellt, kognitivistiskt och psykoanalytiskt perspektiv. LÄS MER
3. Förskollärares arbete med barns sociala och emotionella utveckling : En kvalitativ undersökning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Examensarbetet handlar om förskollärares arbete med socioemotionell utveckling i förskolan. Forskningen som jag har tagit del av kring ämnet tar upp vilka olika aspekter som är viktiga att ta hänsyn till när det gäller barns sociala och emotionella utveckling samt även hur olika anknytningsmönster påverkar barn i eller med svårigheter. LÄS MER
4. "Han tycker ju själv att han är Superman" : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att stärka barns självkänsla
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats syftar till att ge ökad kunskap om hur förskollärare arbetar med att stärka barns självkänsla. För att få en inblick i förskollärarnas arbete kring självkänslan har kvalitativa intervjuer med sju verksamma förskollärare fördelade på två förskolor genomförts. LÄS MER
5. Pedagogers arbete kring barns socioemotionella utveckling - En intervjustudie med pedagoger på förskolan
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att få en bild av hur pedagoger arbetar för att främja barnssocioemotionella utveckling på förskolan. Vi använder oss utav två frågeställningar: Vilkenbetydelse anser pedagogerna att barns socioemotionella utveckling har? Vilka arbetssättbeskriver pedagogerna att de tillämpar för att nå fram till en utveckling i dessa avseenden?Metod: Undersökningen har genomförts genom intervjuer där fem pedagoger har fått svara påsju frågor, som berör deras arbete kring barns socioemotionella utveckling. LÄS MER