Sökning: "socioemotionella behov"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden socioemotionella behov.

  1. 1. “Barnen följer inte by the book” : En kvalitativ studie om hur nyutbildade förskollärare känner sig rustade för arbetet att stödja barns socioemotionella utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helena Karlsson; Annika Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Theory to practice; newly graduated preschool teachers; children s socio-emotional development; cooperation; pedagogical tools; Teori till praktik; nyutbildade förskollärare; barns socioemotionella utveckling; samverkan; pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur nyutbildade förskollärare upplever sig rustade för mötet med barns socioemotionella utveckling mot de krav som de har mött i förskolans verksamhet. Förskolan har under de senaste 50-åren förändrats vilket ställer ökade krav på förskollärarens kapacitet. LÄS MER

  2. 2. Det oföljsamma barnet : En kritisk diskursanalys av pedagogers tal om emotionella avvikelser hos barn i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Caroline Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Child health; Discrimination; Inclusive education; Professional vision; Stigmatization; Barnhälsa; Diskriminering; Inkludering; Professionell blick; Stigmatisering;

    Sammanfattning : Nya examensmål har nyligen utformats för samtliga förskollärarutbildningar i Sverige. Dessa trädde i kraft den första januari i år, 2021, efter att regeringen konstaterat att skolan måste möta barn i neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD, på ett bättre sätt genom utökad kompetens på området. LÄS MER

  3. 3. Barns socioemotionella utveckling : Förskollärarnas kompetenser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Samuelsson; Sandra Hedlund; [2021]
    Nyckelord :barns socioemotionella utveckling; känsloreglering; socialt samspel; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att ta reda på vilka kompetenser förskollärare besitter om barns socioemotionella utveckling samt hur förskollärare arbetar för att främja denna utveckling. För att kunna svara på syftet har tre frågeställningar formats: Vilken syn har förskollärare på barns socioemotionella utveckling? Vad besitter förskollärare för kompetenser om barns socioemotionella utveckling? samt Vilka metoder använder förskollärare för att stötta barn i deras socioemotionella utveckling? I studien deltog fem förskollärare från tre olika förskolor i en kommun i Västra Götalands län. LÄS MER

  4. 4. Språkförskolans möjligheter : Språkförskolans metoder för arbetet med barn med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Patricia Karlsson; Mariha Åberg; [2020]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation; didaktik; intervention; kommunikation; metoder; socialt samspel; språkförskola; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Språkförskolan är en verksamhet som arbetar genomgående med språkutveckling och är endast till för barn med språkstörning. Diagnosen språkstörning är tämligen vanlig men får trots det lite uppmärksamhet i den typiska förskolan. LÄS MER

  5. 5. Barn i socioemotionella svårigheter : utmaningar för lärare och förväntningar på specialpedagogen

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Behzad Habibi; [2020]
    Nyckelord :Challenges; elementary school; inclusion; socioemotional difficulties; special educational needs classes; special educator; Grundskola; inkludering; socioemotionella svårigheter; specialpedagog; särskild undervisningsgrupp; utmaningar;

    Sammanfattning : Det är vanligt att lärare kommer i kontakt med och undervisar elever som befinner sig i socioemotionella svårigheter. Många lärare känner sig otillräckliga eftersom de finner arbetet med elever i socioemotionella svårigheter som utmanande. Det här har bidragit till att vissa lärare förhåller sig negativt till inkludering. LÄS MER