Sökning: "sociokulturell bakgrund"
Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden sociokulturell bakgrund.
1. Utmaningar och behov av anpassningar för andraspråkselever inom samhällsorienterande ämnen – en kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Denna studie fokuserar på lärarens anpassningar och vilka utmaningar de möter i sin undervisning med andraspråkselever i SO-undervisningen. Syftet med studien är att skapa förståelse och undersöka lärarnas perspektiv på arbetsmetoder för att främja andraspråkselever inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER
2. Att väcka läslust : Lärarnas erfarenheter av motiverande metoder och faktorer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Mot bakgrund av att ungdomars läsvanor har förändrats vad gäller skönlitterär läsning är detta examensarbetes syfte att undersöka vilka läsfrämjande metoder lärare använder i sin undervisning i syfte att väcka läslust samt deras upplevelser kring hur deras arbete stimulerar elevers läsmotivation. Syftet är också att undersöka vilka upplevelser läraren har av andra faktorer som kan komma att påverka elevers läsmotivation. LÄS MER
3. En nystart i ett nytt land! Asylsökande och flyktingars upplevelser av vardagen och meningsfulla aktiviteter i väntan på beslut om uppehållstillstånd
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: På grund av krig, förföljelser och kränkningar ökar flyktingströmmarna i världen. Antalet människor på flykt 2021 var 89,3 miljoner. Miljöförändringar som asylsökande och flyktingar upplever påverkar alla aspekter av deras dagliga liv och uppfattning om sig själva. LÄS MER
4. Elevens lärande i centrum : Utifrån en sociokulturell fördjupning och ett läroplansteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syftar till att undersöka lärares tankar kring vad som påverkar elevers lärande i matematikämnet och hur de tänker kring förankring av styrdokument i sin egen matematikundervisning. Studien har en kvalitativ inriktning där datainsamlingsmetoden har varit personliga, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
5. Utländsk bakgrund : En kvantitativ studie om sociokulturell inkludering i det svenska samhället.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER