Sökning: "sociokulturell klass"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden sociokulturell klass.

  1. 16. Nyanlända elever i den svenska skolan. En granskning av vad pedagoger i Malmö anser angående förberedelseklass respektive ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Avin Faizian; Zahra El-Eina; [2016]
    Nyckelord :Exkludering; Förberedelseklass; Inkludering; Integrering; Nyanlända; Ordinarie klass; Sociokulturellt perspektiv; Stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med den kvalitativa studien var att undersöka vilket av tillvägagångssätten, förberedelseklass eller ordinarie klass som är mest lämpligt enligt pedagoger, för att främja nyanlända elevers lärande och utveckling. I studien deltog två skolor, som arbetar med olika mottagningsmodeller för nyanlända elever. LÄS MER

  2. 17. Språkstörning - vad är det egentligen? : En studie om lärares kunskaper om och arbetssätt med elever med språksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lena Ledin; Lena Mokhtari; [2016]
    Nyckelord :Språkstörning; språksvårigheter; grundskola; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka kunskaper lärare har om språkstörning samt hur de arbetar med elever som har dessa svårigheter. I syftet ingick också att undersöka lärares uppfattningar om kompetensutveckling och tidigare utbildning inom området. LÄS MER

  3. 18. Att tala är silver, att göra kommunikation möjlig är guld. En fältstudie kring interaktionsmönster mellan elever med autismspektrumtillstånd och andra i klassrumsmiljö

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanna Engdahl; [2014-06-26]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; kommunikation; interaktion; klassrumsmiljö; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka kommunikativa processer som utspelade sig i klassrumsmiljö, mellan elev med autismspektrumtillstånd och annan kommunikationspartner. Den empiriska undersökningen utgick från fem frågeställningar som berörde vilka konstellationer informanterna deltog i, språkets verbala och ickeverbala uttryck, initiering och upprätthållande av kommunikation, i vilka aktiviteter kommunikationen ägde rum och dess innehållsmässiga karaktär och slutligen kommunikationens kvalitet i förhållande till Mediated Learning Experience (MLE). LÄS MER

  4. 19. Från svarta tavlan till digitala lärverktyg. Grundskollärares uppfattningar och arbete i klassrummet kring digitala lärverktyg och digital kompetens

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Mattsson; Annlis Wallin; [2014-04-24]
    Nyckelord :digitala lärverktyg; digital kompetens; lärande; delaktighet; kommunikation; i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den snabba utvecklingen i samhället har lett fram till ett interaktivt/digitalt och mobilt kommunikationssamhälle. Digitala lärverktyg blir allt mer förekommande i skolan och vikten av en god digital kompetens för både elever och pedagoger har ökat. LÄS MER

  5. 20. Diskrepanser mellan vision och vardag. En fallstudie om inkludering i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Gedda Kööhler; [2014-04-10]
    Nyckelord :inkludering; fallstudie; specialpedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: I en kommun i mellersta Sverige genomfördes en inkludering i klass från särskola till grundskola i högstadiet. Denna studie syftar till att få kunskap om hur elever och lärare upplevde inkluderingen under ett läsår. Utifrån syftet är frågeställningarna formulerade som berör respondenternas uppfattningar av inkluderingen. LÄS MER