Sökning: "sociokulturell syn på inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sociokulturell syn på inlärning.

  1. 1. Lärares syn på elevers delaktighet och självständighet i sitt lärande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Lundberg; Anneli Järvinen; Ulrika Öhlund; [2020]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; metakogmition; motivation; självständighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien var att beskriva och analysera hur lärare i grundsärskolan ser på elevernas självständighet och delaktighet i sitt eget lärande. I läroplanen (Skolverket 2018a) står det att elever i grundsärskolan ska kunna analysera, samspela, ha ett kritiskt tänkande, vara medvetna om konsekvenser samt att kunna ha inlevelseförmåga. LÄS MER

  2. 2. Matematik i tvåspråkig skola. Om tvåspråkighet, arbetsro och höga förväntningar.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pirjo Paldán; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka skolmiljön och belysa faktorer i undervisning och skolmiljö som hjälper eleverna på en tvåspråkig skola att tillgodogöra sig matematikundervisningen. Studien avser att belysa vilken typ av undervisning skolan bedriver så att alla elever, även de svaga, får en god kunskapsutveckling i matematik. LÄS MER

  3. 3. Språkanvändning och förståelsekonstituering vid lärande : Ett studium om alternativ till den sociokulturella teorin inom pedagogik

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Alexander Törnqvist; [2016]
    Nyckelord :Språk; språkinlärning; konceptualisering; intentionala expressiva ansatsen; pedagogik; intentionalitet; didaktik; förståelse; språkspel; Lars Hertzberg; Frege; Ogdens triangel; sociokulturell; social konstruktion; Paul Ricœur; Slavoj; Zizek; social-konstruktion; social-konstruktivistism; socialkonstrukuvism; socialkonstruktionism; fenomen; fenomenografi; Husserl; Wittgenstein; Filosofiska undersökningar; Thorsten Johansson; diskursanalys; Elsie Andeberg;

    Sammanfattning : I denna uppsats avhandlas alternativ till det sociokulturella perspektivet inom lärande och språkutveckling om hur förståelse konstitueras. Denna syn på språket grundar sig i Ludwig Wittgensteins teorier om till exempel språkspel som utvecklat en språktradition som kallas fenomenografi. LÄS MER

  4. 4. Det dubbla mandatet : Alfabetiseringslärares syn på modersmålet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Reimer; [2014]
    Nyckelord :Didaktik; alfabetiseringsundervisning; intervju; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande studie bygger på fyra semistrukturerade kvalitativa intervjuer av alfabetiseringslärare som syftar till att utifrån sociokulturell teori undersöka hur lärare i alfabetiseringsundervisning resonerar om alfabetiseringsundervisning i relation till modersmålsbaserad undervisning.Frågeställningarna är ”vilken inställning har alfabetiseringslärare till alfabetiseringsundervisning och vilka svårigheter ser de?” och ”vilken roll spelar modersmålet för undervisningen enligt alfabetiseringsläraren?” Materialet som ligger till grund för analysen är de fyra lärarnas resonemang om alfabetiseringsundervisning som har analyserats utifrån en grundad teori. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete med ordförråd i förskolan : En studie av förskolepedagogers arbete i grupper med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helene Jonasson; Shiva Dabiri; [2013]
    Nyckelord :skolspråk; ordförråd; flerspråkighet; stöttning; ordförklaring;

    Sammanfattning : I den här undersökningen har tre förskolepedagogers språkutvecklande arbete i grupper med flerspråkiga barn följts under fyra samlingar. Anledningen till att vi valt att studera just samlingstillfället är att det enligt skolverket räknas som undervisning - inlärning under systematiska former. LÄS MER