Sökning: "sociokulturella miljö och vygotskijs"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden sociokulturella miljö och vygotskijs.

  1. 1. Lärmiljöers påverkan i förskolan : En intervjustudie om pedagogers syn på lärmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Magnusson; Elin Lundblad; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; anpassning; handling och arbete; lärmiljö; pedagogens roll; proximal utvecklingszon; utegård och utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Abstract  Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur pedagogerna tar tillvara på lärmiljöerna som de har på sin förskola, inriktat på utomhusmiljön. I analysen används Vygotskijs teori, sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmet- nyckeln i nyanlända elevers inkluderingsprocess : Fritidspedagogers beskrivning av sin och fritidshemmets roll i nyanlända elevers inkluderingsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Dogukan Baran; Eric Winberg; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Inkludering; Fritidshem; Sociokulturellt perspektiv; KASAM; Språkutveckling; Informellt lärande; Kommunikation; Stöttning; Artefakter; Hinder; Språkbarriär;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidspedagoger beskriver sin och fritidshemmets roll i de nyanlända elevernas inkluderingsprocess. Studien undersöker även vilka metoder de använder i inkluderingsprocessen, samt vilka hinder de möter. LÄS MER

  3. 3. ”Dom får ju lära sig, ändå, den lite hårdare vägen” : En kvalitativ studie med fokus på förskollärares perspektiv på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Hagen; Ida Roos; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; språkutveckling; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares perspektiv på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studien tog en kvalitativ forskningsansats där åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes med legitimerade förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling hos barn : En kvalitativ studie om förskollärares arbete medspråkfrämjande arbetssätt och miljöns betydelse förbarns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nayada Axelsson; Sofie Edlund; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; miljö; språk; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet var att undersöka förskollärares arbetssätt och miljönsbetydelse för att stimulera barns språkutveckling i förskolan. Vi valde en kvalitativ metod ivår undersökning där vi intervjuade åtta olika förskollärare för att kunna besvara vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Barns fria lek inomhus och utomhus : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Karin Ahlse; Catrin Nielsen Christiansson; [2022]
    Nyckelord :Scaffolding; Fri lek; förskola; förskollärare; förhållningssätt; miljö; fantasi;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns på barns lek inomhus och utomhus i en förskolemiljö. Detta gör vi genom att undersöka hur förskollärare resonerar kring deras förhållningssätt till fri lek och hur de anser att miljön påverkar den fria leken. LÄS MER