Sökning: "sociokulturella miljö och vygotskijs"
Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden sociokulturella miljö och vygotskijs.
1. Lärmiljöers påverkan i förskolan : En intervjustudie om pedagogers syn på lärmiljön
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur pedagogerna tar tillvara på lärmiljöerna som de har på sin förskola, inriktat på utomhusmiljön. I analysen används Vygotskijs teori, sociokulturella perspektivet. LÄS MER
2. Fritidshemmet- nyckeln i nyanlända elevers inkluderingsprocess : Fritidspedagogers beskrivning av sin och fritidshemmets roll i nyanlända elevers inkluderingsprocess
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidspedagoger beskriver sin och fritidshemmets roll i de nyanlända elevernas inkluderingsprocess. Studien undersöker även vilka metoder de använder i inkluderingsprocessen, samt vilka hinder de möter. LÄS MER
3. ”Dom får ju lära sig, ändå, den lite hårdare vägen” : En kvalitativ studie med fokus på förskollärares perspektiv på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares perspektiv på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studien tog en kvalitativ forskningsansats där åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes med legitimerade förskollärare. LÄS MER
4. Språkutveckling hos barn : En kvalitativ studie om förskollärares arbete medspråkfrämjande arbetssätt och miljöns betydelse förbarns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet var att undersöka förskollärares arbetssätt och miljönsbetydelse för att stimulera barns språkutveckling i förskolan. Vi valde en kvalitativ metod ivår undersökning där vi intervjuade åtta olika förskollärare för att kunna besvara vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER
5. Barns fria lek inomhus och utomhus : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns på barns lek inomhus och utomhus i en förskolemiljö. Detta gör vi genom att undersöka hur förskollärare resonerar kring deras förhållningssätt till fri lek och hur de anser att miljön påverkar den fria leken. LÄS MER