Sökning: "sociokulturella teorier barns lek"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden sociokulturella teorier barns lek.

  1. 6. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers öppna och slutna frågor till barn i deras egenvalda lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cecilia Johansson; Sara Svensson; [2018]
    Nyckelord :Öppna frågor; slutna frågor; språkutveckling; interaktion; stöttning; artefakt; förskola; interaktionsanalys; pedagog; lek;

    Sammanfattning : Problematiken som utgör grunden till studien är att vi upplevt en skillnad i forskning kring öppna och slutna frågor som ställs av pedagoger till barn i förskolan. Vi har även sett en avsaknad i forskning när dessa frågor ställs av pedagoger till barn i deras egenvalda lek. LÄS MER

  2. 7. Fokus på barns inflytande : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sara Lööw; [2016]
    Nyckelord :inflytande; delaktighet; barnsyn; demokrati; förskola. pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barns inflytande i förskolans verksamhet, sett ur pedagogers perspektiv. I fokus står möjligheter såväl som hinder. Avsikten med studien är att bidra med ett diskussionsunderlag om hur förskolans demokratiuppdrag gällande barns inflytande kommer till uttryck i verksamheten. LÄS MER

  3. 8. Får vi vara med? : En kvantitativ studie om de yngsta barnen och digitala verktyg i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Beatrice Hansen; Rebecka Nilsson Johansson; [2016]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : BakgrundFörst i bakgrunden lyfts barns utveckling och lärande kring språk, samspel och lek. Litteraturen tar upp de yngsta barnens utveckling och lärande samt teorier om språkutveckling och lek. Vidare lyfts forskning om digitala verktyg i förskolan med fokus på datorer, lärplattor och interaktiva tavlor. LÄS MER

  4. 9. Ämnesinriktad lek i förskolan : Kvalitativ fallstudie av hur förskollärare kombinerar lek och ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Helen Nilsson; Anna Rudén; [2011]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; lek; ämnesinnehåll; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur förskolans lärare i en lek och lärandesituationarbetar med att kombinera ett ämnesinnehåll i leken. I den nya skollagen som togs ibruk 2011 har begreppet undervisning även använts när det gäller förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 10. ”Var är haren?!” - musik som pedagogiskt redskap i en förskola där majoriteten av barnen har annat modersmål än svenska

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Erik Bertilsson; Maria Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagoger i förskolan använder musikaliska uttrycksmedel i arbetet med barn som har annat modersmål än svenska, samt hur barn spontant använder sig musiska uttrycksmedel i lek. De teoretiska utgångspunkterna grundar sig i Vygotskijs sociokulturella lärandeperspektiv, Björkvolds syn på den musiska människan samt Uddéns teorier om musisk kommunikation och musisk pedagogik. LÄS MER