Sökning: "sociokulturellt perspektiv funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden sociokulturellt perspektiv funktionshinder.

  1. 1. Att identifiera och utreda kognitiva kognitiva funktionsnedsättningar hos elever på språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda Söderberg; [2023]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kognitiva funktionshinder; skolans kompensatoriska uppdrag; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka nio sva-lärares, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter av att identifiera och utreda språkintroduktionselever med kognitiva funktionsnedsättningar, samt vilka anpassningar och stöd som erbjuds på språkintroduktion. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med under hösten 2023. LÄS MER

  2. 2. ”Love all serve all” : En kvalitativ studie av intellektuellt funktionshindrade elevers möjligheter att lära och delta i en skola för alla

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Fyhr; Johnny Behrnetz; [2016]
    Nyckelord :Intellektuella funktionshinder; en skola för alla; lärande; delaktighet; integration; inkludering; kategorisering; styrdokument; styrning; styrkedjor; särskilda anpassningar; möjligheter; hinder; specialpedagogik; kvalitativ metod; disciplin; sociokulturellt perspektiv; kategorisk perspektiv;

    Sammanfattning : Intellektuellt funktionshindrade elever har en lagstadgad rätt att växa upp utan diskriminering, att bli delaktiggjorda i sitt lärande och att bli omfattade. Men har skolan förutsättningar att lyckas med uppdraget? Studien undersökte hinder och möjligheter för intellektuellt funktionshindrade elevers lärande och delaktighet i den svenska grundskolan på såväl individ- som systemnivå. LÄS MER

  3. 3. Samspel och kommunikation i Grundsärskolan : - en kvalitativ studie om att utveckla elevernas förmågor att lära i samspel och kommunicera med andra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Eriksson; Åsa Damberg; [2016]
    Nyckelord :grundsärskola; lärmiljö; strategier; samspel; kommunikation; sociokulturellt-perspektiv;

    Sammanfattning : Färdigheter som samspel och kommunikation är viktiga förmågor att utveckla i dagens informationssamhälle och är förutsättning för att bli delaktig i samhället visar forskning.   Dessa förmågor belyses även i skolans styrdokument och trots detta visar forskning att många grundsärskolor inte formar sin undervisning så att eleverna utvecklar de förmågor som läroplanen uttrycker. LÄS MER

  4. 4. Nu ska alltid vara bra - En intervjustudie om formativ bedömning i träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katrin Olsson; Lena Persson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; Individuella programmet; Träningsskola; Utvecklingsstörning; Bedömning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Alla elever i svenska skolor blir kunskapsbedömda utifrån styrdokument. Det har dock inte riktats mycket forskning när det gäller kunskapsbedömning av elever i grundsärskolor och gymnasiesärskolor. I svenska läroplaner betonas det att formativ bedömning ska användas som ett aktivt redskap för att forma undervisningen. LÄS MER

  5. 5. ”Det räcker inte att laga bron över livsfloden, man måste även lära dem simma!” (Aaron Antonovsky) : - en kvalitativ studie av idrottslärare till elever med funktionshinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erica Suominen; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur idrottslärare inkluderar elever med funktionshinder i sin undervisning utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Jag har även lagt fokus på Aaron Antonovskys begrepp KASAM – känslan av sammanhang – för att kunna bredda min förståelse för en idrottslärares tankar kring sin undervisning. LÄS MER