Sökning: "sociokulturellt perspektiv konflikthantering"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden sociokulturellt perspektiv konflikthantering.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  2. 2. Konflikter; ett tidskrävande arbete i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Gabriel Parra; Robin Nyman; [2023-12-07]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; intervjuer; sociokulturellt perspektiv; kommunikation; semistrukturerade intervjuer; kvalitativ studie; fritidshem.;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats undersöks hur sex fritidslärare på fyra olika verksamheter arbetar och hanterar konflikter på fritidshemmet. I studien undersöktes deras syn på konflikter, konflikthantering och hur de arbetar förebyggande med konflikter. LÄS MER

  3. 3. ”Man försöker ge alla barnen nya chanser, varje dag, i varje konflikt” : Förskollärares konflikthantering mellan barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emma Kristoffersson; Natalie Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; demokratiska förmågor; förskola sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: För barn är konflikter en naturlig del av livet på förskolan, men att hantera konflikter är inget som vi föds med. För att barn ska lära sig att hantera konflikter på ett bra sätt behöver de stöttning och vägledning men detta förutsätter att förskolläraren har kunskaper om konflikthantering. LÄS MER

  4. 4. "Ja men har du provat att säga stopp?" : En kvalitativ studie om barns handlingsutrymme vid konflikthantering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lina Bermvik; Angelica Martin; [2022]
    Nyckelord :konflikthantering; handlingsutrymme; lärandesituationer; semistrukturerade intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om konflikthantering mellan barn i förskolan. Målgruppen i studien var pedagoger i förskolan och studien handlade om deras syn på konflikter och lärande. Metoden som användes var den kvalitativa metoden semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarnas förhållningssätt, strategier och utmaningar vid konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrietta Lanke; Angelica Wallius; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; förskola; förskollärare; förhållningssätt; medlingsstrategier; Cohens konfliktpyramid; stöttning; mediering; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks förskollärarnas kunskaper och erfarenheter och vilken betydelse det har för förskollärarnas förhållningsätt i hur de agerar och bemöter barnen i vardagliga konflikter. Vi undersöker även vilka strategier de har i arbetet med konflikthantering och vilka utmaningar som förskollärarna upplever med att hantera konflikter i förskolan. LÄS MER