Sökning: "sociokulturellt perspektiv mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden sociokulturellt perspektiv mobbning.

  1. 1. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  2. 2. Mobbning av elever med funktionsnedsättning – en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filip Lindmark; Rebecca Schiöld; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; kränkande behandling; diskriminering; funktionsnedsättning och;

    Sammanfattning : Mobbning är ett problem som vi dagligen möter i dagens skola och som många barn oavsett funktionsnedsättning eller inte utsätts för. Denna studie grundar sig på en systematisk litteraturstudie som förankrar sig i Peer Reviewed artiklar som inriktar sig på mobbningsaspekten hos funktionsnedsatta elever. LÄS MER

  3. 3. Gruppdynamik i klassrummet - de betydelsefulla relationerna och lärarens påverkan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Olofsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att få fördjupad förståelse för hur läraren kan påverka gruppdynamiken i klassrummet och vad mer specifikt gör att det i klassrummet skapas ett bra klassrumsklimat. Studien vilar på ett sociokulturellt perspektiv och använder mer precist teorin om det situerade lärandet. LÄS MER

  4. 4. Var går gränsen egentligen? : - En studie om mobbningsförebyggande arbete i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Amer Suskic; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; Förebyggande arbete; Sociokulturellt perspektiv; Proximala utvecklingszonen; Fritidslärare; Barn;

    Sammanfattning : Antal sidor: 37 Syftet med studien är att skapa kunskap om hur fritidslärare beskriver det förebyggande arbetet mot mobbning i sina respektive verksamheter. Frågeställningarna är – Var går gränsen mellan kränkande handlingarna och skoj, enligt fritidslärarna? Hur beskriver fritidslärarna det förebyggande arbetet mot mobbning på fritidshemmen? Det sociokulturella perspektivet genomsyrar den kvalitativa studie där fokusgrupper hölls för datakonstruktion. LÄS MER

  5. 5. Mobbning på internet : Lärares observationer och skolans hantering av internetmobbning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Christoffer Norén Carlsson; Robert Jönsson; [2015]
    Nyckelord :Internetmobbning; sociokulturell teori; likabehandlingsplaner.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utreda hur lärare ser på problematiken kring internetmobbning på de skolor där de är verksamma. Denna studie granskar hur lärare upptäcker, förebygger och hanterar internetmobbning. Även frågan kring flickors och pojkars eventuella skillnader beträffande internetmobbning har berörts. LÄS MER