Sökning: "sociokulturellt perspektiv ur ett lärande perspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 380 uppsatser innehållade orden sociokulturellt perspektiv ur ett lärande perspektiv.

  1. 21. Nätbaserad undervisning på SFI ur elevperspektiv : En kvalitativ studie om sex elevers upplevelser av för- och nackdelar med nätbaserad undervisning på SFI

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nurbika Abdulmuslimova; [2022]
    Nyckelord :Svenska för invandrare SFI ; digitala verktyg; distansundervisning; fjärrundervisning; närundervisning; muntlig färdighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur SFI C- och D-elever (studieväg 3) upplever nätbaserad undervisning under Coronapandemin samt vilka erfarenheter eleverna har om arbetet med digitala verktyg och vilka möjligheter och begränsningar nätbaserad undervisning har vad gäller muntlig färdighet. Dessutom vill jag undersöka vilka möjligheter och utmaningar med nätbaserad undervisning jämfört med närundervisning i SFI beskrivs av eleverna. LÄS MER

  2. 22. Betydelsen av kollegiala relationer i förskolan : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Joanna Feurst; Felicia Nelinder; Evelina Saarinen; [2022]
    Nyckelord :collegial learning; preschool teachers; SOC; social health; social support; sociocultural perspective; work teams; arbetslag; förskollärare; KASAM; kollegialt lärande; social hälsa; socialt stöd; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ständiga samhällsförändringar berör förskolans arena i form av förändringar i arbetssätt, läroplan samt ökade kvalitetskrav. Samtidigt är aspekten kring huruvida dessa omställningar påverkar förskollärarnas tillgång till resurser, social gemenskap och kollegialt lärande tämligen outforskad. LÄS MER

  3. 23. Ett engagerat lärande : Ett samtal med bildlärare hur elevers engagemang kan tolkas och appliceras i bildundervisningen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jeanette Persson; [2022]
    Nyckelord :Engagemang; svag estetik; stark estetik; kreativ lärprocess; reproduktiv;

    Sammanfattning : En studie om det engagerade lärandet i bildundervisningen sett ur ett didaktiskt och sociokulturellt perspektiv. I ett samtal med bildlärare undersöks deras tolkning kring elevers engagemang och hur det kan appliceras i bildundervisningen samt dess dilemman och möjligheter. LÄS MER

  4. 24. Gruppsammansättning i ämnet hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ studie om lärarens uppfattning av gruppsammansättning i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erika Sjöstedt; [2022]
    Nyckelord :Hem- och konsumentkunskap; grupparbete; sociokulturellt perspektiv; systemteori; gruppsykologi; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Hem- och konsumentkunskap (HKK) bygger delvis på de praktiska köksmomenten där elevers samarbete utgör en förutsättning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare upplever att gruppsammansättningen påverkar elevernas kunskapsutveckling i de praktiska momenten i ämnet. LÄS MER

  5. 25. ”Förklara mer!”: : Kunskapskrav, musikskapande och musikaliskt uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Morgan Dryden; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; musikaliskt uttryck; musikskapande; sociokultur.;

    Sammanfattning : Hur kan vi som musiklärare utveckla vår förmåga att bedöma formativt och summativt när det gäller musikskapande och musikaliskt uttryck? Föreliggande studie undersöker hur musiklärare beskriver sina uppfattningar om, och hur elever uttrycker sin förståelse för, olika delar av musikämnets kunskapskrav. Ett fokus är också hur musiklärare kan förbättra bedömningen av kunskapskrav om musikskapande och musikaliskt uttryck, särskilt i samband med att den nya läroplanen, Lgr22, införs. LÄS MER