Sökning: "sociokulturelltperspektiv på lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden sociokulturelltperspektiv på lärande.

  1. 1. Leken som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie kring lågstadielärares uppfattning av leken i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Skyman; Sara Tallroth Elofsson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; didaktik; lärares uppfattningar; grundskola; pedagogisk lek; pedagogiskt verktyg; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka verksamma lärares uppfattningar av leken som ett pedagogiskt verktyg för lärande i årskurs F-3. För att undersöka detta syfte har tre forskningsfrågor formulerats, vilka fokuserar på lärares definition av pedagogisk lek, lekens relevans för lärandet och inställning till leken som ett pedagogiskt verktyg. LÄS MER

  2. 2. Matematik på förskolan : Matematikundervisning i barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Shanaz Said; Sihem Semouk; [2022]
    Nyckelord :förskola; undervisning; matematik; lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Matematik är en viktig del i förskolans värld för att få en bra grund i skolan och i vårt samhälle speciellt med tanke på att matematik hela tiden finns runt omkring oss och används i många olika sammanhang. Det som krävs är att förskollärare ska synliggöra och tydliggöra matematiken på olika sätt för att locka barnens intresse i vardagliga situationer. LÄS MER

  3. 3. Lärarens roll vid undervisning av problemlösning i matematik : En kvalitativ studie om hur lärare i mellanstadiet kan stötta elever vid undervisning av problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erica Kyhlström; Jesper Friberg; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; sociokulturellt perspektiv; stöttning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur lärare stöttar elever i arbete med problemlösning vid matematikundervisning. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande har fyra lärare intervjuats och observerats utifrån stöttning på makro- och mikronivå. LÄS MER

  4. 4. “Vad fint det är i rummet, så supercoolt de har byggt!” : Ett kvalitativt utvecklingsprojekt i förskolan med fokus att leka fram lärandet genom inspirerande lärmiljöer

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Gabriella Boman Seidlitz; Maria Ählström; [2022]
    Nyckelord :Learning environment; interplay; play; learning; preschool; Lärmiljö; samspel; lek; lärande; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsprojektet var att tillsammans med pedagoger och barn utveckla en förskoleavdelnings lärmiljö. I utvecklingsprojektet valde vi att utgå från ett sociokulturellt perspektiv där utgångspunkten är att barn lär och utvecklas genom deltagande och samspel med andra. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan hem och förskola : En studie som utgår från förskolepersonalens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kharman Media; [2022]
    Nyckelord :relation; samarbete; samverkan; hem; föräldrar; förskollärare; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om vilkaförutsättningar det finns för att skapa goda relationer med hemmet, och varför det är viktigtmed goda relationer mellan hem och förskola. Undersökningen utgår från ett sociokulturelltperspektiv. LÄS MER