Sökning: "sociologi kläder"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden sociologi kläder.

  1. 1. Lättare sagt än gjort : En kvalitativ studie om konsumenters etiska värderingar i förhållande till deras köpbeteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michelle Dam; Emma Ljungnér; Robin Quach; [2020]
    Nyckelord :Animal welfare; ethical clothes; consumer behaviour; sociology; sustainability.; djurens välfärd; etiska kläder; konsumentbeteende; hållbarhet; sociologi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknaden för etiska kläder växer ständigt och konsumenter bryr sig alltmer om varifrån produkterna kommer, hur de är producerade och vad det har för inverkan på miljö och djur. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka värderingar konsumenter har kring etiskt producerat material inom modehandeln och hur konsumenter agerar i ett köpbeslut. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars syn på flickor och pojkar i klänning - En intervjustudie med mammor om feminint kodade genusmarkörer på barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Victoria Davidsson; [2020]
    Nyckelord :föräldrar; mammor; barn; genus; genusmarkörer; femininitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppdelningen i kön är en grundläggande del av vår nutid. Det är kopplat till kropp och utseende, och inte minst till barn och deras genuskodade kläder, accessoarer och frisyrer. LÄS MER

  3. 3. Konsumtion och den andre

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Ida Pålsson; [2018]
    Nyckelord :Identitet; identitetsskapande; konsumtion; konsumtionssamhälle; framträdande.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att studera individers identitetsskapande i förhållandet till konsumtion. Uppsatsen har förhållit sig till att studera hur individer använder sig av kläder för att skapa sig en identitet och hävda den men även att studera om det finns någon koppling mellan individens identitet och dess kläder. LÄS MER

  4. 4. Ny teknik - gamla kläder: Motiv till andrahandskonsumtion av kläder via internet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Ida Claesson; [2017]
    Nyckelord :Nyckelord : secondhandkläder; andrahandskonsumtion; näthandel; klädkonsumtion; attityder; hållbar konsumtion. Key words: second hand clothing; second hand consuming; online shopping; clothing consumption; attitudes; sustainable consumption.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar delvis internets betydelse för andrahandsmarknaden av kläder men framförallt vilka motiv konsumenterna har när de handlar begagnade kläder via internet. Teorin som används är Pierre Bourdieus teori om smak, fält, habitus och olika former av kapital. LÄS MER

  5. 5. Att sluta fred med sin kropp - en kvalitativ studie om tjockaktivism i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Linnéa Näslund Rabb; Elin Johnsson; [2015]
    Nyckelord :tjock kropp; kroppsnorm; tjockaktivism; tjockförakt; instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : Tjocka kroppar utsätts för diskriminering i en rad olika sammanhang av anledning att de är tjocka. Ur detta tjockförakt har en aktivism växt fram för att motverka diskrimineringen, de kallar sig tjockaktivister. Tjockaktivisterna i Sverige har skapat ett forum på instagram där tjockaktivism praktiseras och tycks bli större. LÄS MER