Sökning: "sociomateriellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sociomateriellt perspektiv.

  1. 1. Laserskärarens möjligheter i slöjdundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Hägg; [2023]
    Nyckelord :Laserskärare; Illustrator; slöjd; hantverkstekniker; trä;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka möjligheter vid arbete med laserskärare i trä i slöjdämnet och vilka kunskaper som kan utvecklas med en laserskärare. Undersökningen görs med utgångspunkt i frågeställningarna: Hur kan en laserskärare användas i slöjdämnet? och Vilka kunskaper utvecklas vid användning av laserskärare jämfört med hantverkstekniker i trä i grundskolans slöjdämne? Studien är en materialnära undersökning som jämför arbetet vid tillverkning av några träföremål som görs med laserskärare och illustrationsprogrammet Illustrator och med hantverkstekniker. LÄS MER

  2. 2. ATT UNDERVISA MED PLATTFORMAR Hur lärare uppfattar skolans digitala infrastruktur

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Karin Berg; Jacob Möllstam; [2022-06-30]
    Nyckelord :Skola; digitalisering; undervisning; lärplattform; sociomateriellt perspektiv; infrastruktur; affordans;

    Sammanfattning : Skolans infrastruktur präglas alltmer av olika lärplattformar. Plattformarna är skapade av någon med en agenda och har därmed själva en agens som möjliggör eller omöjliggör olika användningssätt. När plattformarna blir en större del av skolans infrastruktur så får de också en större påverkan på skolans verksamhet. LÄS MER

  3. 3. "Varför ska ni det? Det är ju bara snö" : En fallstudie om barns spontana lek i utomhusverksamhetenvintertid genom ett sociomateriellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annicka Makslahti; Maria Westermark; [2022]
    Nyckelord :Spontan lek; utomhusmiljö; utformning; sociomateriellt perspektiv; inbjudningar; uteslutningar; vinter; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans utomhusmiljö utformas och används vintertid och hur detta påverkar barns spontana lek och lärande. Studien baseras i en kvalitativ metod där tre fallstudier ligger till grund för studiensresultat. LÄS MER

  4. 4. Neutral natur och könskodad design? : En studie av könande processer i förskolans utemiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Nilsson; Johan Sundberg; [2022]
    Nyckelord :Utemiljö; Förskola; Könande processer; Sociomaterialitet; Naturmaterial; Naturplatser; Designat material; Designade platser.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med ökad kunskap och förståelse för hur pedagogers förhållningssätt och barns interaktioner med förskolans utemiljöer samt utemiljöns materialitet medverkar i medskapande av könande processer. Studien anammar ett sociomateriellt perspektiv och är utformad utifrån kvalitativ metod i form av två fallstudier vid två separata förskolor. LÄS MER

  5. 5. Musikens uttryck i målandets motiv : En studie om hur musiken påverkar elevers estetiska uttryck och skaparglädje i bildskapandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Celina Beveridge; [2022]
    Nyckelord :Musikgenre; Skaparglädje; Estetiska uttryck; Emotionell smitta; Episodiskt minne;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur musik kan påverka elevers bildskapande när det kommer till val av färgnyanser, penseldragens rörelser och former. Samt elevers upplevelse och känslor av viljan att skapa något nytt i bildundervisningen. LÄS MER