Sökning: "sociomathematical norms"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sociomathematical norms.

  1. 1. Matematikängslan – ett verkligt fenomen- En systematisk litteraturstudie om vilka faktorer som orsakar matematikängslan hos elever och hur lärare kan hjälpa eleverna att minska den.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Sara Thyberg & Karin Wilson; Karin Wilson; [2022]
    Nyckelord :Math anxiety; social norms; sociomathematical norms; self-confidence; math; teaching; elementary; attitudes; performativity; mathematical subjectivity; Matematikängslan; sociala normer; sociomatematiska normer; självförtroende; matematik; lärande; grundskola; attityder; performativitet; matematisk subjektivitet;

    Sammanfattning : En systematisk litteraturstudie om vilka faktorer som kan orsaka matematikängslan hos elever i grundskolan och hur lärare kan arbeta för att stärka elevernas självförtroende och hjälpa dem att minska denna ängslan. Vi människor föds inte med matematiska förmågor och automatiskt blir antingen bättre eller sämre på matematik, utan vi utvecklas och lär med tiden att bli matematiska. LÄS MER

  2. 2. Sociomatematiska normer : En fallstudie i ett mellanstadieklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Wiberg; [2021]
    Nyckelord :matematikundervisning; mellanstadiet; socialkonstruktivism; sociomatematiska normer.;

    Sammanfattning : Denna fallstudie undersöker ett matematikklassrum för mellanstadieelever. Studiens syfte är att identifiera sociomatematiska normer, hur dessa uppstått samt hur normerna påverkar undervisningen. LÄS MER

  3. 3. ”Det är ju lättare sagt än gjort ju…” : En intervjustudie om lärares strategier för att främja matematiska samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cecilia Westergren; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; explanations; strategies; methods; social norms; sociomathematical norms; dialogue; conversation; classroom climate; classroom culture; didactic choices; learning; knowledge; primary school.; Matematik; förklaringar; strategier; metoder; sociala normer; sociomatematiska normer; dialog; samtal; klassrumsklimat; klassrumskultur; didaktiska val; inlärning; kunskap; lärande; grundskola;

    Sammanfattning : Forskning har visat på att etablerandet av en dialogisk klassrumskultur ger rikare lärandetillfällen för eleverna eftersom de får rikare möjlighet att utbyta tankar och uppfattningar. Studien är en kvalitativ intervjustudie av hur lärare, verksamma i förskoleklass samt årskurserna 1–3, arbetar för att skapa dialog i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. En för alla- alla för en : En intervjustudie om elevers uppfattningar av kooperativt lärande inom problemlösning

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Erica Lantz; [2019]
    Nyckelord :Cooperative learning; mathematics teaching; problem solving; sociomathematical norms; grade 6; Kooperativt lärande; matematikundervisning; problemlösning; sociomatematiska normer; årskurs 6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en empirisk undersökning om hur elever i årskurs 6 upplever kooperativt lärande i matematikundervisningen inom problemlösning. Baserad på en intervju undersöker studien också hur kooperativt lärande kan ha betydelse för elevers resonemangs.- och kommunikationsförmågor. LÄS MER

  5. 5. Tänker vi lika om vad som sker i ett matematikklassrum och om sociomatematiska normer? : En fallstudie i en klass i årskurs 5, ur ett lärar- och elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Caroline Bjenning; [2017]
    Nyckelord :Sociomathematical norms; Norms; Mathematic; Mathematical Classroom; Consenus; Sociomatematiska normer; Normer; Matematik; Matematikklassrum; Samsyn;

    Sammanfattning : I varje klassrum och elevgrupp förekommer normer och förväntningar (Skott, Jess, Hansen & Lundin, 2010). Normer skapas i interaktion mellan lärare och elever, vilket leder till att normer byggs upp i klassrummet (Cobb & Yackel, 1996). LÄS MER