Sökning: "sociosemiotik multimodal analys"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden sociosemiotik multimodal analys.
1. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER
2. Kommunikativa praktiker i det digitala hälsolandskapet : En kvalitativ studie om Min Doktor och 1177
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är dels att undersöka hur Min Doktor och 1177 kommunicerar via sina webbsidor och applikationer, dels hur användaren upplever kommunikationen. För att uppnå studiens syfte kommer en sociosemiotisk multimodal analys tillämpas för att undersöka hur semiotiska resurser skapar betydelse för användaren. LÄS MER
3. Så fångar tidskriftsomslagen ditt intresse! : En jämförande multimodal analys av tolv omslag från fyra olika tidskriftskategorier.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
4. Från 300 ord till 30 sekunder : En studie om TikTokifieringen av nyheter
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : TikTok är idag den mest populära nyhetskällan bland barn och ungdomar i Sverige och allt fler nyhetsmedier etablerar sig på plattformen. För att anpassa sig efter TikTok-formatet behöver nyhetsmedierna producera en ny typ av journalistiskt innehåll. LÄS MER
5. En flygresa genom karismans samtid : En fallstudie av SAS externa kommunikation och legitimitetsskapande
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : The airline sector is facing a new reality post-covid, where leisure travel is increasing around the world. Furthermore, there is a change which permeates the entire western world, where the postmodern society increasingly advocates emotional qualities over rational qualities in organizations. LÄS MER