Sökning: "sociosemiotik"
Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade ordet sociosemiotik.
21. Att teckna sig till kunskap i skolår 4 – 6 samt i NO-ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks frågan om vad elever väljer att representera i en egenproducerad teckning när de ska bearbeta en naturvetenskaplig faktatext. Arbetet undersöker även möjliga anledningar till att elever representerar vissa element före andra samt hur eleverna själva kan uppleva ritandet som arbetsform. LÄS MER
22. ”Vill du ha plusmeny till det samhällsansvaret?” : - En språkvetenskaplig och filmanalytisk studie om effekten av Covid-19 på svenska hamburgerkedjors marknadsföring
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur Sveriges tre största hamburgerkedjor tagit sig an Covid-19- krisens utmaningar i sina reklamfilmer. Förhoppningen är att resultatet ska kunna bidra med kunskap om hur kriser av det här slaget kan hanteras när det handlar om marknadsföring samt hur marknadsföringen i sig kan uppfattas, både av mottagare och av de som står bakom den. LÄS MER
23. Hur synliggörs barnen? : En visuell analys av karaktärer i reklamfilm från tre stora internationella barnrättsorganisationer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur tre av de största internationella barnrättsorganisationerna porträtterar karaktärer, i synnerhet barn i reklamfilm med sociosemiotiken som teoretiskt ramverk. Materialet som analyseras består av nio utvalda filmer från Unicef, SOS Barnbyar samt Rädda Barnen som publicerats under tidsperioden 2015–2020. LÄS MER
24. Representation i reklamfilm : en visuell analys av icke-vita karaktärer i Guldäggsfilmer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Den här uppsatsen ämnar att med sociosemiotiken som teoretisk utgångspunkt undersöka hur icke-vita karaktärer representeras i reklamfilm. De tre frågeställningarna lyder: Hur stor andel av reklamfilmerna i analysen inrymmer icke-vita karaktärer, inom vilka narrativa genrer förkommer icke-vita och hur porträtteras icke-vita karaktärer inom respektive narrativ. LÄS MER
25. Spela måttfullt -En multimodal genreanalys av nätcasinons lockelser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Reklam är idag en självklar del i samhället och med teknologin som idag finns har den digitala marknadsföringen tagit en allt större plats. Ett område inom reklam som under de senaste åren ökat kraftigt är spelreklam. LÄS MER