Sökning: "sociosemiotik"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade ordet sociosemiotik.

  1. 21. Att teckna sig till kunskap i skolår 4 – 6 samt i NO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattis Hansson; [2020]
    Nyckelord :Elevproducerad representation; Rita i NO; Sociosemiotik; Bildproduktion; Visouspatialt resonerande; Naturvetenskap; Årskurs 4 - 6;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks frågan om vad elever väljer att representera i en egenproducerad teckning när de ska bearbeta en naturvetenskaplig faktatext. Arbetet undersöker även möjliga anledningar till att elever representerar vissa element före andra samt hur eleverna själva kan uppleva ritandet som arbetsform. LÄS MER

  2. 22. ”Vill du ha plusmeny till det samhällsansvaret?” : - En språkvetenskaplig och filmanalytisk studie om effekten av Covid-19 på svenska hamburgerkedjors marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Wilhelm Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Commercial; hamburger restaurants; fast food; marketing; film clip analysis; sociosemiotics; systemic functional linguistics; covid-19; Reklamfilm; hamburgerrestauranger; snabbmat; marknadsföring; filmanalys; sociosemiotik; systemisk funktionell lingvistik; covid-19;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur Sveriges tre största hamburgerkedjor tagit sig an Covid-19- krisens utmaningar i sina reklamfilmer. Förhoppningen är att resultatet ska kunna bidra med kunskap om hur kriser av det här slaget kan hanteras när det handlar om marknadsföring samt hur marknadsföringen i sig kan uppfattas, både av mottagare och av de som står bakom den. LÄS MER

  3. 23. Hur synliggörs barnen? : En visuell analys av karaktärer i reklamfilm från tre stora internationella barnrättsorganisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Beth Cavallin; [2020]
    Nyckelord :children; portrayal; visual analysis; non-profit organization; advertising; commercials; sociosemiotics; multimodality; semiotic resources; characters; barn; framställning; visuell analys; ideell verksamhet; reklamfilm; sociosemiotik; semiotiska resurser; multimodal analys; karaktärer;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur tre av de största internationella barnrättsorganisationerna porträtterar karaktärer, i synnerhet barn i reklamfilm med sociosemiotiken som teoretiskt ramverk. Materialet som analyseras består av nio utvalda filmer från Unicef, SOS Barnbyar samt Rädda Barnen som publicerats under tidsperioden 2015–2020. LÄS MER

  4. 24. Representation i reklamfilm : en visuell analys av icke-vita karaktärer i Guldäggsfilmer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jessica Jörfjord; [2020]
    Nyckelord :Synliga minoriteter; representation; visuell analys; etnicitet; Guldägget; reklamfilm; narrativ; sociosemiotik; semiotiska resurser; mångfald; icke-vit;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen ämnar att med sociosemiotiken som teoretisk utgångspunkt undersöka hur icke-vita karaktärer representeras i reklamfilm. De tre frågeställningarna lyder: Hur stor andel av reklamfilmerna i analysen inrymmer icke-vita karaktärer, inom vilka narrativa genrer förkommer icke-vita och hur porträtteras icke-vita karaktärer inom respektive narrativ. LÄS MER

  5. 25. Spela måttfullt -En multimodal genreanalys av nätcasinons lockelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jerry Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Sociosemiotik; multimodalitet; semiotiska resurser; genreanalys; spelreklam;

    Sammanfattning : Reklam är idag en självklar del i samhället och med teknologin som idag finns har den digitala marknadsföringen tagit en allt större plats. Ett område inom reklam som under de senaste åren ökat kraftigt är spelreklam. LÄS MER