Sökning: "socratic dialogue"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden socratic dialogue.
1. En värdebaserad modell vid krishantering : etiska, teologiska och beslutsanalytiska perspektiv
Magister-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologiSammanfattning : The starting point of the work is that an analysis of the value bases of critical social issues is difficult to carry out in any qualified sense from an unstructured basis and that attempts to do so easily result in relatively superficial discussions of particular issues. Instead, we suggest how this might be viewed from a more holistic ethical and systems theological perspective. LÄS MER
2. Teaching the Swedish Common Principles as Virtue Ethics: The Unjust Narrator, Gender Inequality and the Arena of Societal Transformation in Welcome to Our Hillbrow
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionenSammanfattning : According to Skolverket, the Swedish school has two missions: conveying knowledge and teaching values. These values are taught through the common principles (värdegrund) and instruct students about democratic values and human rights. However, Skolverket also reports that students lack such knowledge. LÄS MER
3. Sokratiska samtal på fritidshemmet : En kvalitativ studie om sokratiska samtal med elever som metod i fritidshemmets värdegrundsarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskningSammanfattning : Det problemområde som ligger till grund för denna studie är att barns filosofiska förmågor har ifrågasatts och kritiserats. Kritikerna menar att barn inte bör utsättas för oro som kan orsakas av dilemman och frågor utan tydliga svar. LÄS MER
4. Pappa bakar bullar : Sokratiska samtal med barn på fritidshem om stereotypa könsnormer.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : InledningStudien bygger på sokratiska samtal där ett normbrytande stimulimaterial presenteras för barngrupper och därefter diskuteras. Forskning visar att barn inte själva ansvarar för sina värderingar, utan det är vuxenvärlden och skolan med dess pedagogiska insatser som bär det yttersta ansvaret. LÄS MER
5. Pedagogers uppfattning om barns samtal på fritidshem : En fenomenologisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Detta är en studie som utforskar fritidspedagogers uppfattning om samtal med barn i deras verksamhet. Vår utgångspunkt var sokratiska och filosofiska samtal som vi stötte på under en kurs i ”barns existentiella frågor”. Vi blev då nyfikna över hur detta såg ut i verkligheten, om det fanns överhuvudtaget. LÄS MER