Sökning: "solidaritet i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden solidaritet i skolan.

  1. 1. Vem är egentligen svensk? : En enkätstudie om elevers uppfattning om svenskhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Flutura Osmanaj; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats har elevers syn på svenskhet studerats. Detta har gjorts genom att bland annatundersöka hur de uppfattar sin egen identitet i relation till svenskhet. Samtliga elever somdeltagit har ett annat ursprung än Sverige, både europeiskt och utomeuropeiskt. LÄS MER

  2. 2. Interkulturell känslighet och solidaritet i skolan : - En studie om minoritetindividers skolupplevelser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Romana Suleiman Abdu; [2021]
    Nyckelord :Minorities; sensitivity; solidarity; interculturality; transculturality; Minoriteter; känslighet; solidaritet; interkulturalitet; transkulturalitet;

    Sammanfattning : This study highlights the experiences of minority individuals who have attended the Swedish primary and/or secondary school. The aim has been to describe their situated experiences with regards to intercultural sensitivity and solidarity. Previous research presents different findings that are related to the social and value-based aspect of schools. LÄS MER

  3. 3. Katitzi, Myran, Izzy och Kurrekurredutterna : En studie om hur mångkultur och stereotyper kan skildras i fyra barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adina Sunesson; Sara Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Mångkultur; etnicitet; barnlitteratur; mångfald; författare; stereotyper; kultur; kulturmöten;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle är skolan en viktig mötesplats för barn och unga från olika kulturer där skolan ämnar utveckla förståelse och solidaritet för andra människor. Barnlitteratur har en väsentlig roll i skolans uppdrag och i vår framtida yrkesroll som lärare är det därför viktigt att skapa förståelse för vad litteraturen har för betydelse för barnen och hur den påverkar dem. LÄS MER

  4. 4. ”Om jag blir överkörd av föräldrarna, då kommer jag inte nå de här eleverna” : Mellanstadielärares erfarenheter och hantering av värdekonflikter mellan skolan och hemmen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Alm; Emelie Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Värdekonflikt; vårdnadshavare; mellanstadielärare; konflikthantering; skolans värdegrundsuppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad mellanstadielärare har för erfarenheter av, och förhållningssätt till, värdekonflikter som kan uppstå mellan skolans värdegrund och hemmens värderingar. Undersökningens främsta fokus har varit på värdekonflikter rörande jämställdhet och genus, solidaritet och människors lika värde. LÄS MER

  5. 5. Sokratiska samtal på fritidshemmet : En kvalitativ studie om sokratiska samtal med elever som metod i fritidshemmets värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Fanny Eriksson; Frida Ruther; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; sokratiska samtal; värdegrundsarbete; empati; solidaritet;

    Sammanfattning : Det problemområde som ligger till grund för denna studie är att barns filosofiska förmågor har ifrågasatts och kritiserats. Kritikerna menar att barn inte bör utsättas för oro som kan orsakas av dilemman och frågor utan tydliga svar. LÄS MER