Sökning: "solidaritet med svaga och utsatta"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden solidaritet med svaga och utsatta.

  1. 1. Solidaritet på förskolan : En studie om sex förskollärares beskrivningar om vad värdet solidaritet med svaga och utsatta innebär i förskolans praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Magdalena Conradsson; Katarina Stark; [2018]
    Nyckelord :Values; values education; solidarity with weak and vulnerable; didactic questions; what and how; Värdegrunden; värdegrundsarbete; solidaritet med svaga och utsatta; didaktiska frågorna; vad och hur;

    Sammanfattning : I förskolans uppdrag ingår det att i samspel med barnen främja de grundläggande värden som vårt samhälle vilar på. Dessa är; människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen och solidaritet med svaga och utsatta (Skolverket 2016). LÄS MER

  2. 2. "Det är svårt att sätta ord på" En studie om förskollärares tolkning av demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Lysholm; Elisabeth Tellström; [2016]
    Nyckelord :Demokrati; förskollärare; läroplanen för förskolan; värdegrund;

    Sammanfattning : AbstractVårt syfte med denna studie har varit att undersöka hur definitionen av demokrati i läroplanen i förskolan tolkas av förskollärare och hur den praktiseras i verksamheten samt vilka dilemman som kan uppstå.Vi har utgått från värdena som står i läroplanen för förskolan 98/10: människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta. LÄS MER

  3. 3. Kan Golding, Guillou och Kadefors försvara sin plats i bokhyllan? : En värdegrundsanalys av tre skönlitterära verk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingela Engdahl; [2015]
    Nyckelord :värdegrund; litteraturbaserad undervisning; Ondskan; Flugornas herre; Sandor slash Ida;

    Sammanfattning : Uppsatsens avsikt är att göra en värdegrundsanalys av tre skönlitterära verk som återfinns på högstadiet i klassrumsuppsättning. De verk som jag har läst är Ondskan av Jan Guillou, Ida slash Sandor av Sara Kadefors och Flugornas herre av William Golding. LÄS MER

  4. 4. Vilka likheter finns mellan Janusz Korczak och läroplanen 2011?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Philip Jonsson; [2013]
    Nyckelord :Janusz Korczak; Lgr11; lärarroll; pedagog; värdegrund;

    Sammanfattning : SammanfattningPhilip Jonsson(2012) ” Vilka likheter finns mellan Janusz Korczak och Lgr 11”Malmö högskola: LärarutbildningenUppsatsen är en jämförelse mellan Janusz Korczak och dagens läroplan från 2011. Uppsatsens resultat är att det finns likheter mellan Janusz Korczaks pedagogik och läroplanen för 2011. LÄS MER

  5. 5. Raskolnikov i klassrummet : Brott och straff som utgångspunkt för värdegrundsdiskussion i svenskämnet

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Tommie Danielsson; Lovisa Davidsson; [2010]
    Nyckelord :värdegrund; brott och straff; diskussion; motiv; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att hitta motiv i Brott och straff och se hur värdegrunden gestaltas i dessa. Samt diskutera hur skönlitteratur kan användas då man diskuterar värdegrund i skolan. LÄS MER