Sökning: "somaliska kultur"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden somaliska kultur.
11. Sufism inom den somaliska diasporan i Göteborg
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
12. Samlärande i en additiv språkmiljö : En studie där barn, vårdnadshavare och pedagoger i samverkan stärker barns identiteter och språkutveckling, utifrån individernas erfarenheter, miljöer och kulturer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka hur barn med annat modersmål än svenska och deras vårdnadshavare, tillsammans med pedagoger och oss kan utveckla arbetssätt och metoder som stärker barns och vårdnadshavare identitet, samt utvecklar och stödjer språkutvecklingen. Syftet var också att utifrån dessa metoder och arbetssätt utarbeta ett metodhäfte. LÄS MER
13. Möjligheter och svårigheter i en mångkulturell förskola/skola
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vår studie är att synliggöra den kulturella mångfald som pedagoger möter iförskolan och skolan. Eftersom detta ämne är brett och att det finns många forskningsfrågor,har vi valt att inrikta oss på somaliska folkgruppen. LÄS MER
14. Modersmålsundervisning och attityder till mångkulturalitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med examensarbetet var att belysa attityder till modersmålsundervisning och mångkulturalitet ur ett lärar- och elevperspektiv. För att undersöka detta genomfördes intervjuer med tio elever som läser modersmålsundervisning i antingen finska eller somaliska samt e-postbaserade inkäter med fyra undervisande lärare med olika andel mångkulturella elever i klassen. LÄS MER
15. Bornholmsmodellens funktion i flerspråkiga miljöer
M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Bornholmsmodellen fungerar i flerspråkiga miljöer och vi har valt att lägga fokus på barn med somaliska som modersmål. Vi har utgått från en kvalitativ forskningsmetod då vi genomfört intervjuer och observationer. LÄS MER