Sökning: "sonic"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade ordet sonic.

  1. 1. Headphone Bubbles : Negotiating Space through Audio

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Erik Viktorsson; [2024]
    Nyckelord :Privacy; headphones; public space; audio; music; Integritet; hörlurar; offentliga rum; ljud; musik;

    Sammanfattning : Headphones are a common feature of public space. They allow users to determine what noise they hear and are visible to others. This paper aims to explore how headphones affect spatial perception through personal choice and social context. LÄS MER

  2. 2. Spectromorphological Reductions : Exploring and developing approaches for sound-based notation of live electronics

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Musik, medier och teater

    Författare :Hans Lennart Jonsäll; [2023]
    Nyckelord :live electronics; electronic music; electroacoustic music; notation; spectromorphology; typo-morphology; Sound Notation; digital musical instruments.;

    Sammanfattning : In this master’s thesis, a sound-based notation system is explored and developed in the composition and performance of a musical work for live electronics. My approach builds on existing systems for electroacoustic music analysis, most notably Dennis Smalley’s (1997) theory of spectromorphology and the symbolic language of Lasse Thoresen & Andreas Hedman (2007) based on Pierre Schaeffer’s typo-morphology, as well as Mattias Sköld’s (2023) adaptation of this system for composition and transcription (Sound Notation). LÄS MER

  3. 3. Sonic Brand Malmö : - En analys av Malmö stads ljudidentitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Martin Roos; [2023]
    Nyckelord :Audio branding; Brand; Place branding; Sonic branding; Soundmark; Soundscape; Malmo; Ljudvarumärke; Ljudidentitet; Ljudlandskap; Ljudmärke; Platsmarknadsföring; Varumärke; Malmö;

    Sammanfattning : Jag har analyserat Malmö stads ljudidentitet ur flera perspektiv och funnit att de i stort har följt tidigare forskning och vedertagna varumärkesprocesser när de arbetat fram stadens ljudidentitet. I jämförelse med tidigare forskning och branschpraxis saknas dock ett par delar i processen som kan haft betydelse för slutresultatet. LÄS MER

  4. 4. Impact on player action based on the correlation between environmental game sounds and arousal level

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Eddie Lundin; [2023]
    Nyckelord :Sound; Game; Gamesound; Arousal level; Ambience;

    Sammanfattning : This study investigates the relationship between environmental game sounds and arousal level, looking to see if/how it affects player action. Previous research has shown that music evoking different levels of arousal affect player lap time performance of a racing game. LÄS MER

  5. 5. Saxofon, syntljud och sångreverb : En studie om 1980-talets popmusik och dess soniska markörer i samtida populärmusik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mats Norrgård; [2023]
    Nyckelord :80-tal; popmusik; sound; retro; sonic markers; nostalgi; musikteknologi; musikproduktion;

    Sammanfattning : I denna rapport har jag, baserat på intervjuer, litteraturstudier av vetenskaplig litteratur och populärvetenskapliga artiklar samt egna musikanalyser, sammanfattat kännetecken eller detaljer i popmusik från 1980-talet som kan sägas vara typiska soniska markörerför den tiden. 1980-talet var en övergångsperiod från det analoga till det digitala, och en stor mängd ny musikteknologi som digitala syntar, trummaskiner och inspelningsutrustning kom ut på marknaden, vilket bidrog till en hel del nya sound inom popmusiken. LÄS MER