Sökning: "sou 1992:94 bildning och kunskap skola för bildning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden sou 1992:94 bildning och kunskap skola för bildning.

  1. 1. "Man lurar in det". Fyra förskollärare om kunskap och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Frida Kronfors; Johanna Larsson; [2009]
    Nyckelord :kunskap; lärande; Lpfö 98; det sociokulturella perspektivet; Ingrid Carlgren;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma pedagoger ser på och förklarar begreppen kunskap och lärande i förskolan. Vi har undersökt om det finns likheter och skillnader i dessa resonemang med det som uttrycks i läroplanen för förskolan (Lpfö 98). LÄS MER

  2. 2. Religionsundervisning för livet : En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Anna Johansson; [2006]
    Nyckelord :Religion; undervisning; lära i religion; lära om och från religion; religionsämnets utveckling; livsfråga; etik; moral; läroplan;

    Sammanfattning : Uppsatsen Religionsundervisning för livet - En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner, har syftet att redogöra för den utveckling av religionsämnet som skett framförallt från Lgy70 till Lpf94 men även beskriva religionsämnet dessförinnan i skolan, samt att redogöra för hur man kan arbeta med utgångspunkt i moral, etik och livsfrågor i gymnasieskolan och motivera detta arbetssätt utifrån Lpf94 och kursplanen för religionskunskap. Metoden som använts är en deskriptiv litteraturstudie. LÄS MER

  3. 3. Experiential Learning - ett metodiskt arbetssätt för den svenska skolan!?? : En komparativ studie av den 'nya' svenska skolan och det alternativmetodologiska arbetssättet Experiential Learning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :David Malmliden; [2005]
    Nyckelord :Den svenska skolan; Experiential Learning; alternativ pedagogik; upplevelsebaserat lärande; utomhuspedagogik; dramaturgi;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att utreda ”om” och ”i vilken utsträckning” som Experiential Learning (EL) går i linje med dagens svenska skola. Med avgränsning till gymnasieskolan var syftet därför att relatera Experiential Learning gentemot de dokument som ligger till grund för dagens svenska gymnasieskola, nämligen: ’Skollagen’, ’Läroplanen för de frivilliga skolformerna’ (Lpf 94) och Läroplanskommitténs betänkande ’Skola för bildning’ (SOU 1992:94). LÄS MER