Sökning: "spanska 3"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden spanska 3.

  1. 1. Språkliga resurser och kompetenser i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mahmoud Mohamed Ali Refaat Ali; Daniela Podikova Andersen; [2023]
    Nyckelord :Flexibel användning av språkliga resurser i lärande; förstaspråk; kommunikativ färdighet; källspråk; moderna språk; målspråk; språkliga kompetenser. ;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi genomfört en analys av språkliga resurser som används i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9. Vi har också analyserat vilka språkliga kompetenser som tränas under denna undervisning. LÄS MER

  2. 2. Sångtextens outnyttjade potential i läroböcker i spanska : En analys av läromedel för undervisning i spanska, Moderna språk 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marcelina Maria Dudys; [2023]
    Nyckelord :sång; musik; spanskundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : This study explores the use of song lyrics in three high school level educational textbooks for teaching Spanish in the course Modern languages 3. The topic is investigated by asking questions on how song lyrics are used in the textbooks, to what extent they are used and what students are expected to do and learn from the song lyrics. LÄS MER

  3. 3. Optimal Dispatch of Green Hydrogen Production

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Nicolas Garcia Vargas; [2023]
    Nyckelord :Green Hydrogen; Dispatch Optimization; Multi-Energy System; Energy Storage; LCOH.; Grön vätgas; Uppdrags Optimering; Multi-Energi System; Energilagring; LCOH.;

    Sammanfattning : This project proposes a hybrid system for hydrogen production, which includes a connection to the grid, a source of renewable energies, namely photovoltaic (PV), a Battery Energy Storage System (BESS), and a PEM (Proton Exchange Membrane) electrolyzer modelled from commercial technologies available. A dispatch optimization algorithm will evaluate the price of the energy inputs and the power available from the solar PV system and will decide the operation on an hourly basis to maximize net profit in a year timeframe. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers motivation, kunskapsmässiga och framtida mål i ämnet spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Biro; [2023]
    Nyckelord :foreign language learning; foreign language study; goal; ideal L2 self; integrative motivation; intrinsic and extrinsic motivation; motivation; Spanish; target; ideal L2 self; inre och yttre motivation; integrativ motivation; moderna språk; motivation; mål; självbilder; spanska; språkinlärning; språkstudier;

    Sammanfattning : Elevers motivation samt kunskapsmässiga och framtida mål i spanska undersöks utifrån enkätsvar från 77 gymnasieelever i steg 3 och 4 samt intervjuer med två elever i steg 5. Arbetets teoretiska ramverk utgörs av tre motivationsteorier: self-determination theory (Deci & Ryan, 1985) med begreppen inre och yttre motivation, the socio-educational model (Gardner, 2001) med begreppet integrativ motivation och L2 Motivational Self System (Dörnyei, 2009) med begreppet ideal L2 self. LÄS MER

  5. 5. Automatic Distractor Generation for Spanish Reading Comprehension Questions : Using language models to generate wrong, but plausible answers for multiple choice questions in Spanish

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jorge Santiago Roman Avila; [2023]
    Nyckelord :Distractor Generation; Multiple Choice Questions; Reading Comprehension; Spanish Language; BERT; GPT; Distraktorgeneration; Flervalsfrågor; Läsförståelse; Spanska språket; BERT; GPT; Generación de Distractores; Preguntas de Opción Múltiple; Comprensión de Lectura; Lenguaje Español; BERT; GPT;

    Sammanfattning : A common evaluation method for students in the context of reading comprehension is the use of Multiple Choice Questions. A student must read a text and a question, and then choose the correct answer from a set of options, one of which one is the correct answer, and the other options are wrong. The wrong options are called distractors. LÄS MER