Sökning: "spanska 4"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden spanska 4.

  1. 16. ¿Cómo podemos enseñar la ortografía española? Una comparación entre un método explícito y un método implícito de enseñanza

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Petter Weimer; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Stavningsundervisning inom ramarna för spanska som främmande språk tenderar i många situationer att vara implicit. Att variera metoder för undervisning och anpassa dem efter olika elever och elevgrupper är dock en central del av vårt arbete som lärare, vilket har lett till att jag valt att fokusera på explicit stavningsundervisning i denna undersökning. LÄS MER

  2. 17. La pedagogía de género en el aula de ELE en el bachillerato sueco : Un estudio cualitativo sobre la enseñanza comunicativa escrita de textos narrativos en el nivel 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Spanska

    Författare :Hanna Jensen; [2020]
    Nyckelord :pedagogía de género; textos narrativos; andamiaje; teoría sociocultural; lingüística sistémico funcional;

    Sammanfattning : Skolverket (2011) enfatiza en el programa de estudios para el nivel 4 de lenguas extranjeras que los estudiantes deben aprender a escribir textos coherentes basados en el concepto de género. Para lograr esto, los estudiantes deben tener habilidades lingüísticas adecuadas y comprender el concepto de género. LÄS MER

  3. 18. En ekonomisk chock i USA och Sverige : spanska sjukan och Covid-19

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Nationalekonomi

    Författare :Felicia Dewan; Isabella Frisk; [2020]
    Nyckelord :Spanska sjukan; Covid-19; Sverige; USA; Nationalekonomi;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur BNP per capita har förändrats i Sverige och USA under två pandemier: spanska sjukan och Covid-19. Dessutom studeras följande komponenter i förhållande till BNP per capita: dödsfall, arbetslöshet, konsumtion, investeringar och nettoexport. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkighet och identitet i skolans miljöe r- En kvalitativ undersökning på flerspråkighetens betydelse för identitetsutvecklingen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk

    Författare :Amanda Björk; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Identitet; flerspråkighet; Socialkonstruktivistiskt perspektiv; Språkutvecklande arbetssätt; grundskolan.;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra till forskningen kring hur man kan arbeta språkutvecklande i skolan och vad det kan ha för vinster i identitetsutvecklingen.Denna uppsats undersöker flerspråkighet, elevernas egna modersmål/förstaspråk, i relation till identiteten i skolans olika miljöer. LÄS MER

  5. 20. Frihet förutsätter disciplin. När komplex spanska blir idiomatisk svenska i en översättning av en populärvetenskaplig och filosofisk text av Fernando Savater.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Eva Kälvelid; [2018]
    Nyckelord :Översättning; El valor de educar ; `Frihet förutsätter disciplin´; Savanner; utbildning; teori; filosofi; skoldisciplin; populärvetenskap; syntax; textbindning; retoriska element; idiomatik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Sammandrag Denna uppsats har sin utgångspunkt i min översättning av ett kapitel ur en nutida spansk filosofisk och populärvetenskaplig bok, El valor de educar av Fernando Savater (1997). Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om textens komplexa karaktär och dess informationstäthet skulle kunna överföras till en svensk måltext som är idiomatisk och som samtidigt bevarar motsvarande innehåll och karaktär. LÄS MER