Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ACTITUDES EN LA PRENSA ESPAÑOLA HACIA LA POLÍTICA LINGÜÍSTICA DEL PAÍS VASCO Estrategias lingüísticas en la argumentación de los pros y contras a la política lingüística del País Vasco

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Bo Kilander; [2023-06-15]
    Nyckelord :Spanska; Spansk press; kritisk diskursanalys; normalisering av baskiska; språkprofiler; lingvistisk politik; Baskien; Prensa española; análisis critico del discurso; normalización del euskera; perfiles lingüísticos; política lingüística; País Vasco;

    Sammanfattning : Artiklarna från El Mundo och El Correo visar ett tydligt avståndstagande mot den baskiska språkpolitiken. Artiklarna från Noticias de Gipuzkoa och El diario Vasco försvarar den baskiska språkpolitiken. Artikeln från El País har en förhållandevis balanserad inställning men med övervikt mot ett negativt ställningstagande. LÄS MER

  2. 2. Automatic Distractor Generation for Spanish Reading Comprehension Questions : Using language models to generate wrong, but plausible answers for multiple choice questions in Spanish

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jorge Santiago Roman Avila; [2023]
    Nyckelord :Distractor Generation; Multiple Choice Questions; Reading Comprehension; Spanish Language; BERT; GPT; Distraktorgeneration; Flervalsfrågor; Läsförståelse; Spanska språket; BERT; GPT; Generación de Distractores; Preguntas de Opción Múltiple; Comprensión de Lectura; Lenguaje Español; BERT; GPT;

    Sammanfattning : A common evaluation method for students in the context of reading comprehension is the use of Multiple Choice Questions. A student must read a text and a question, and then choose the correct answer from a set of options, one of which one is the correct answer, and the other options are wrong. The wrong options are called distractors. LÄS MER

  3. 3. ¿Cómo podemos enseñar la ortografía española? Una comparación entre un método explícito y un método implícito de enseñanza

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Petter Weimer; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Stavningsundervisning inom ramarna för spanska som främmande språk tenderar i många situationer att vara implicit. Att variera metoder för undervisning och anpassa dem efter olika elever och elevgrupper är dock en central del av vårt arbete som lärare, vilket har lett till att jag valt att fokusera på explicit stavningsundervisning i denna undersökning. LÄS MER

  4. 4. ¿Nuevo plan de estudio - nuevas actividades para evaluar en la destreza de expresión escrita? Análisis de las pruebas escritas de un manual escolar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Lisa Elowson; [2013-11-05]
    Nyckelord :skriftlig färdighet; bedömning; formativ bedömning; kommunikativ förmåga; expresión escrita; evaluación; evaluación formativa; competencia comunicativa;

    Sammanfattning : Som blivande lärare i spanska har jag intresserat mig för aktiviteterna som används i skriftliga prov för bedömning av den produktiva färdigheten, att skriva. Den nya läroplanen som trädde i kraft 2011 har i högre grad utgått från Europarådet referensramen för språk, GERS. LÄS MER

  5. 5. En studie av elevers svårigheter i språkinlärning : Problematiken i spanskan på gymnasiet och förslag till lösningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Ana Garanto Palacin; [2013]
    Nyckelord :spanska; steg 3; problematik; betyg; resultat; lösningar;

    Sammanfattning : Detta examensarbetes undersökning har genomförts efter samtal med spansklärare och skolledarepå en gymnasieskola där det upplevs problem med spanska steg 3. Undersökningens syfte är attstudera anledningen till avhopp och till låga betyg i spanska steg 3. LÄS MER